Aktiesalg på nettet boomer

Kapitalrejsning. Stor interesse for internetbaserede aktieemissioner, som er langt billigere end de traditionelle via investeringsbanker.

Salg af aktier til en bred kreds af nye aktionærer er blevet en populær kapitalkilde blandt de små og mellemstore virksomheder (smv'er).

Offentlige aktieemissioner er et hit hos smv'erne, efter at internettet har gjort det muligt at gennemføre aktiesalg til brøk-dele af de priser, som det koster at gennemføre traditionelle emissioner.

Interessen blev for alvor vakt, da it-firmaet cBrain Technology med stor succes gennemførte et aktiesalg på internettet i februar måned. Selskabets bestyrelsesformand, Per Tejs Knudsen, har siden rådgivet omkring ti andre virksomheder om fænomenet.

Hos børsmæglerselskabet GP Børs, der har udviklet software til håndtering af aktieemissioner på internettet, mærker man også en stor interesse fra smv'er.

- I løbet af de seneste par måneder har cirka ti virksomheder henvendt sig til os om mulighederne for at afvikle et aktiesalg på internettet. Det er en ny mulighed, som der er stor interesse for, konstaterer direktør Flemming Larsen fra GP Børs.

En tungtvejende forklaring på den store interesse for aktiesalg via internettet er prisen, som altså er langt mindre end prisen for en traditionel emission via en investeringsbank.

Bankernes høje honorarer for at gennemføre offentlige aktie-emissioner har afskåret smv'er fra denne mulighed, men det ændrer internettet på.

Prisen for internet-emissioner varierer fra virksomhed til virksomhed, men Per Tejs Knudsen vurderer, at de kan gennemføres for højest 10-20 procent af, hvad en traditionel emission koster.

- Vi skal ud at rejse ti mio. kr., og det vil ikke give mening at bruge halvdelen af dem på at betale en investeringsbank for at lave emissionen. Via internettet kan vi slippe med omkostninger på cirka én mio. kr., så det er en oplagt metode for os, siger direktør Brian Mertz Pedersen fra mediebureauet Notabene.net, som gør klar til at sælge aktier senere på måneden.