Aktieeufori omkring B&O trods stort omsætningstab

Trods et omsætningstab på 17 procent tror aktiemarkedet igen på Bang & Olufsen, der nu ifølge børsanalytiker kan blive en regulær indtjeningsmaskine.

Aktieeufori omkring B&O trods stort omsætningstab - 1
Læs mere
Fold sammen
Det danske aktiemarked reagerede i går noget overraskende på noget, der overfladisk set lignede et katastroferegnskab fra radio- og TV-fabrikken Bang & Olufsen.

Selv om salget i første halvdel af regnskabsåret faldt med ikke mindre end 17 procent, valgte markedet meget hurtigt efter at belønne det med en aktiekursstigning på næsten ti procent til det højeste niveau, siden administrerende direktør Torben Ballegaard Sørensen i sommeren 2001 afløste Anders Knutsen.

Mange nye produkter
Kursstigningen kom, efter at Torben Ballegaard i bl.a. et telefonmøde med aktieanalytikere havde fået dem overbevist om, at B&O vil kunne holde sine tidligere løfter om indtjening for hele regnskabsåret - og at der derefter med en lind strøm af nye produkter kan være udsigt til nye gyldne tider for Struer-fabrikken.

»Nu vil vi kunne have to-tre-fire produktnyheder hvert år, og med produktnyheder mener jeg ikke bare nye versioner, men væsentlige produkter med storproduktnyhed. Jeg tror, at de, der vil overleve i branchen er dem, der har sublim kvalitet eller rå discountpriser, og at vi er blandt de første,« siger Torben Ballegaard.

Inden regnskabsåret er gået, bliver der lanceret flere nye produkter, bl.a. audiosystemet BeoCenter 2, højttaleren BeoLab3 (en billigere udgave af BeoLab5) og et 42 tommers fjernsyn BeoVision 4 i samme høje kvalitet som BeoVision 5 til omkring 100.000 kroner.

»Prisen bliver først fastsat i sidste øjeblik, for vi har den politik bagefter ikke at sætte priser ned igen," siger han.

Indtjeningsmaskine
Omsætningstabet skyldes bl.a. den svage dollarkurs, og at årets produktnyheder først for alvor manifesterer sig i sidste halvdel af regnskabsåret.

En af deltagerne i analytikermødet, senioranalytiker Peter Moltke fra Gudme Raaschou, talte bagefter over for Berlingske Tidende Business ligefrem om B&O som en »indtjeningsmaskine«.

»Nu er Bang & Olufsen ved at blive en indtjeningsmaskine. Det er et utrolig positivt signal, at de holder fast i deres løfte om overskud på 330 millioner kroner for hele regnskabsåret. Nu har vi over to år set en pæn fremgang i bruttomargin, og det er sket i en relativt svær periode for forbrugerelektronikindustrien. B&O har trimmet produktionssystemet, og nu venter vi så bare på opsvinget, og når det kommer, er de godt rustet med de nye produkter som højttalersystemet BeoLab 5 og især det nye Beovision 6-fjernsyn, som jeg tror, de kommer til at tjene mange penge på,« siger Peter Moltke.

Stor udskiftning
Peter Moltke har fulgt Bang & Olufsen tæt de sidste otte år, og baserer også sin optimisme på B&Os vegne på en 50 siders-analyse af fladskærmsmarkedet, som han netop har skrevet.

»Utroligt mange mennesker vil udskifte deres fjernsyn de næste fem til syv år med en fladskærmsmodel, og jeg tror ikke det er noget problem , at BeoVision 6 koster 30.000 kr. mod 25.000 for den næstdyreste, der kommer fra Sony. De solgte godt af deres plasmamodel til 152.000 kroner og behøvede ikke engang at sætte den ned i pris, da der kom større konkurrence. B&O er særdeles veletableret i super-high-end-segmentet, hvor pris ikke er afgørende,« siger Peter Moltke.

B&O-direktøren Torben Ballegaard selv lægger ikke skjul på, at B&O stadig har store problemer med bl.a. det vigtige tysk-schweiziske marked, hvor omsætningen alene er faldet 26 procent.

»Men her synes vi, at der er tale om makroøkonomiske forhold i et generel surt marked, og i vores andet problemmarked USA ser vi klare bedringstegn, selv om markedet stadig er vanskeligt,« siger han.