Airbus vil dele kæmpeordre med Boeing

Det europæiske flykonglomerat vil dele ordre på 100 tankfly til det amerikanske militær med sin amerikanske konkurrent for at få foden indenfor.

I et eksempel på, hvordan almindelig forretningslogik ikke gælder i militærindkøb, foreslog det europæiske fly- og militærkonglomerat, EADS, der blandt andet producerer Airbus-fly, at Boeing og EADS deler en ordre på 100 militære tankfly til en værdi af 23 mia. dollar til det amerikanske luftvåben. Tilbuddet kommer, efter at Boeing i en af årets store erhvervsskandaler spillede sig selv af banen til en ordre, der ellers dårligt kunne undgå at ende hos den amerikanske flygigant.

Militærordrer handler ofte mere om politik end om økonomi, og mange i USAs Kongres og i forsvarsministeriet så helst, at tankflyordren blev på amerikanske hænder. Så sent som i oktober sagde Boeings direktør, at han ikke kunne forestille sig, at luftvåbnet kunne komme uden om Boeing. Men siden kom det frem, at en højtplaceret Boeing-chef havde lovet luftvåbnets chefindkøber et job til millionløn hos flygiganten, så snart ordren faldt på plads. Kongressen kvitterende med at annullere Boeings tilbud og se sig om efter alternativer.

Opsplitning
Nu siger EADS, at den amerikanske regering er villig til at splitte ordren, for eksempel ved at give 30 procent til hver af verdens to eneste tilbageværende storfly-producenter og lade dem konkurrere om resten. Og den mulighed er EADS ikke sen til at rykke på. EADS mener selv at producere militært isenkram, der kunne ramme et behov i det amerikanske marked på 40 mia. dollar.

Foreløbig har EADS som mål at erobre 10 mia. dollar i ordrer på et tidspunkt, hvor EADS kun sælger for én mia. dollar om året til amerikanerne. EADS' samlede omsætning er 40 mia. dollar om året.

»Vi er en stadig mere troværdig konkurrent,« sagde EADS' meddirektør Philippe Camus til journalister i New York. »Når vi får lov at konkurrere, vinder vi.«

I mellemtiden ruller Boeing-skandalen videre. Senest har Kongressen, der er i færd med at undersøge sagsforløbet, frigivet en række emails sendt af den amerikanske viceforsvarsminister for luftvåbnet, James Roche. I en mail til en forsvarsfabrikant skrev han: »Mellem os: Kom så, Boeing! Fæhovederne i Berlin og Paris har ikke gjort deres hjemmearbejde.«

I en anden mail til en Pentagon-indkøbschef, der ville invitere Airbus-chefer på frokost for at øge konkurrencen om tankerordren, skrev Roche: »Mike, er du blevet sindssyg?! Hvis du gør det, bliver vi aldeles ikke glade.«

Senator John McCain sammenfattede sin opfattelse af forløbet sådan her: »Der ser ud til enten at være tale om en systemfejl i indkøbsprocedurerne, bevidst blindhed eller egentlig korruption. I alle tilfælde er en tilbundsgående undersøgelse af luftvåbnets ledelse på sin plads.«