Airbus-koncern vil hyre 1.000 ingeniører

Den paneuropæiske flyproducent har fuld fart på udviklingsarbejdet, og det kræver ingeniører - mange ingeniører.

Flyproducenten EADS har i forbindelse med sit seneste regnskab proklameret, at det vil ændre navn til Airbus - hvilket hidtil har været navnet på dets passagerfly-division. Fold sammen
Læs mere
Foto: JOHANNES EISELE
Flyproducenter bliver nødt til at se på fremtidens behov, når de planlægger fremtidig produktion. Airbus er ingen undtagelse. Og når ledelsen i den paneuropæiske koncern ser i krystalkuglen, så ser den både en stor vækst i salget og et behov for mange nyansættelser foran sig.

Norske Teknisk Ukeblad har været på besøg i Airbus-hovedkvarteret i Toulouse, Sydfrankrig, og her gør den store flyproducent det klart, at der kommer fuld knald på udvikling og salg de kommende år. Airbus har samlet set omtrent 59.000 ansatte i 150 lande. De seneste to år er medarbejderstaben vokset med ca. 5.000 om året, og planen er at ansætte endnu 3.000 i indeværende år.

Halvdelen er allerede ansat - det vil sige, at Airbus stadig mangler at hyre 1.500.De fleste af ansættelserne ventes at ske i Europa, og broderparten ventes at være ingeniører.

Årsagen til, at Airbus søger så mange ingeniører, er, at der venter et meget stort udviklingsarbejde de kommende år. En ting er færdigudviklingen af den store langrute-satsning, A350, der havde sin jomfruflyvning i 14. juni. En anden ting er den videre udvikling af A320 Neo-modellen. Derudover barsler Airbus også med at kigge på, hvad man kan malke ud af både A321 og langdistanceklassikeren A330.

De store flyproducenters strategi er i disse år at satse på færre selvstændige flytyper - men så samtidig sørge for, at den enkelte flytype fås i en stribe varianter, der er forskellige, når det kommer til rækkevidde og passagertal.

Og der bliver brug for dem. Analyser peger ikke bare på, at luftfarten vil fortsætte med at storme frem de kommende årtier - luftfartsselskaberne står også foran store investeringer i at udskifte deres flåder til moderne fly, der kan flyve rentabelt med nutidens høje brændstofpriser, der ikke nødvendigvis var det centrale omdrejningspunkt, da mange af de eksisterende modeller blev designet.

Alt i alt mener Airbus-direktøren Fabrice Brégier, at der venter masser af spændende udfordringer for koncernens udviklingsafdelinger de kommende år.

»Det at skulle forbedre ydelserne for allerede effektive eksisterende fly, burde være en interessant udfordring for ingeniører,« siger Fabrice Brégier ifølge Teknisk Ukeblad.