Aftalekaos plager virksomheder

Fejltagelser. Mindre virksomheder er alt for dårlige til at sikre sig præcise kontrakter med deres kunder og ansatte. Det kan koste dem tusindvis af kroner, vurderer en række eksperter.<B> </B>

Uklare kontrakter med nye kunder og manglende oplysninger i personalekontrakter koster mindre virksomheder tusindvis af kroner hvert år.

Det måtte virksomheds-leder Søren Krag fra SK Miljø og Naturservice sande, da han for halvandet år siden indgik en uheldig aftale med én af sine første, store kunder. Kunden begyndte hurtigt at presse ham på pris og leveringsbetingelser, som kontrakten ikke tog højde for. Det endte med at koste ham 100.000 kroner, og Søren Krag er ikke den eneste, som kæmper med det problem.

Hyppig og dyr fejlEn rundspørge blandt en række virksomhedsrådgivere og revisorer viser, at kontraktfejl er én af de hyppigste og dyreste fejltagelser i mindre virksomheder. Det gælder både kunde- og personalekontrakter. Problemet er en tilbagevendende begivenhed i Håndværksrådets juridiske afdeling.

- Kontrakterne er alt for ofte til den store kundes fordel, og konsekvensen er altid, at de mindre virksomheder bliver presset både på betalingsfrister og med ekstra arbejde, siger chefjurist Peter Andersen.

Håndværksrådet har adskillige gange forsøgt at få virksomhederne til at lægge sag an mod kunderne, men mange virksomheder værger sig mod at gå ind i en voldgiftssag på trods af Håndværksrådets støtte. Oftest er de alt for afhængige af én stor kunde, som de ikke tør miste.

Dyre personalekontrakterDet er imidlertid ikke kun kundeaftaler, som risikerer at koste dyrt for de mindre virksomheder. Også personalekontrakter er i mange tilfælde med til at flå pengene ud af hænderne på uvidende virksomhedsledere.

- Vi oplever ofte, at virksomheder på tværs af brancher skal punge ud i dyre domme, fordi de glemmer at udforme en personalekontrakt med alle formalia. Man kan betale i tusindvis, blot fordi man har glemt at skrive det præcise arbejdssted ned, og fagforeningerne er ikke bange for at tage sagerne i retten, siger statsautoriseret revisor Per Lundahl fra revisionsvirksomheden Kresten Foged. Han anbefaler derfor, at virksomhederne allierer sig med en advokat med speciale i personalejura for at undgå at falde i fælden.

Det er især små virksomheder i byggeriet og industrien, som har problemer med deres entrepriseaftaler.