Aftaleformular skal forhindre konflikter

De tilfredse smil skal frem på læberne hos håndværksvirksomhedernes kunder. I et samarbejde med Forbrugerrådet

har Håndværksrådet lavet en forbrugeraftale, der skal skære ned på antallet af konflikter mellem forbrugerne

og håndværkerne.


Aftalen er på fire sider, og det er meningen, at håndværkerne og forbrugerne skal

gennemgå aftalen sammen, så begge parter er helt enige om, hvad der skal laves og til hvilken pris.


Jurist i Håndværksrådet,

Agnethe Kienitz, fremhæver, at uenighed mellem håndværkerne og forbrugerne næsten altid opstår, fordi

de indgåede aftaler ofte er alt for løse i kanterne.


- Forbrugeraftalen vil uden tvivl være medvirkende til

at forebygge, at der i fremtiden opstår tvister mellem håndværkerne og forbrugerne, siger Agnethe Kienitz.


-

Vi ved erfaringsmæssigt, at en væsentlig årsag til uenighed er et uklart og utilstrækkeligt aftalegrundlag.

Det er kimen til mange misforståleser, og de vil kunne undgås med klare aftaler, siger Agnethe Kienitz.









Væsentlig

elementer

Hun fremhæver, at aftalen indeholder en række væsentlige elementer, som parterne bør tage stilling

til, når en håndværksvirksomhed skal udføre et arbejde for en forbruger.


Men aftalen rokker ikke ved

de grundlæggende juridiske regler for aftaleindgåelse, ansvarsperiode osv.


- Aftalen skal blot være en hjælp

og sikre, at virksomheden ikke glemmer at tage højde for et eller flere elementer af aftalen, siger Agnethe Kienitz.


Hun

satser på, at formularen kan indgå i en større sammenhæng, så håndværkerne bliver bedre

til at arbejde med begrebet kundepleje.


- Vi håber, at vores medlemmer vil tage en debat med virksomheder, så brugen

af formularen kan blive så udbredt som muligt. Det skal gerne være en del af en større kampagne om kundepleje,

siger Agnethe Kienitz.