Afrikas vej til den trådløse verden

Mobiltelefonen var et lille skridt for den vestlige verden. I Afrika, der i disse år oplever en eksplosion på mobilmarkedet, er det en revolution.

Afrikas vej til den trådløse verden - 1
To mænd står ved en mobiltelefonforretning i Den Demokratiske Republik Congos hovedstad Kinshasa. Mobiltelefonindustrien i Afrika er vokset eksplosivt de senere år, det er især brugen af talekort til mobiltelefonen, der er udbredt. <br>Foto: Dino Mahtani Fold sammen
Læs mere
Antallet af mobiltelefoner er eksploderet i Afrika og er ved at ændre den måde, kontinentet fungerer på socialt, handelsmæssigt og politisk. Som en ekstra bonus for det ellers krigs- og fattigdomshærgede kontinent er det overvejende lokale afrikanske virksomheder, der producerer dem, takket været liberaliseringen af det internationale telekommunikationsmarkedet.

I følge den internationale teleorganisation, International Telecommunication Union (ITU), er Afrika det kontinent, hvor væksten har været størst de seneste syv år - med 78 procent om året. Kun 4,5 pct. af den afrikanske befolkning havde i 2002 en mobiltelefon, mod 30 pct. af amerikanerne og halvdelen af europæerne; til gengæld har mobilen overhalet fastnettelefonen og udgør 60 pct. af det samlede antal telefoner. I Uganda er tallet helt oppe på 80 pct.

På vej til allemandseje
Fra at mobiltelefonen i slutningen af 1990erne var et statussymbol blandt de få, men til gengæld uhyre velhavende overklasser, er der i dag knap den lille bod ved de afrikanske landeveje, som ikke har et mobiltelefonnummer på sin facade.

For taxachauffører, avissælgere, brugttøjssælgerne, prostituerede og valgobservatører er det blevet et uundværligt værktøj, og bønderne benytter den til vejrudsigter og markedspriser, så de ikke behøver at tilbagelægge lange strækninger forgæves.

Meget af det foregår med taletidskort, som ikke kræver nogen kreditværdighed, og på et kontinent, hvor den officielle månedsløn i gennemsnit er ca. 360 kr., er tendensen, at der tales på højtryk i den første uge af måneden, hvorefter det flader noget ud indtil næste lønningsdag.

Dårlige nyheder er mere reglen end undtagelsen fra det afrikanske kontinent, men mobiltelefonerne virker. Også der, hvor fastnettelefonerne enten fungerer meget uregelmæssigt eller slet ikke. Via telefonkortene, som udgør 90 pct. af markedet, har Afrika taget endnu et teknologisk kvantespring. Ligesom mange aldrig har haft et gammeldags hakkebræt eller en elektrisk skrivemaskine, men hopper direkte til computeren, springer de nu over de ofte ustabile fastnetforbindelser og går direkte til GSM-tjenester.

De gamle kolonimagter, England og Frankrig er med Vodafone og France Telecoms Orange til stede i Afrika, men i følge Financial Times har de to europæiske virksomheder været tilbageholdende med at investere i kølvandet på dotcom-nedturen for tre år siden.

Egen avl
Det har skabt muligheder for nystartede afrikanske virksomheder og de har grebet den. Ægyptens Orascom, som nu fortrinsvis opererer i Nordafrika, havde en overgang også afdelinger i 17 afrikanske lande. Orascom købte i 2000 Telecel, en afrikansk televirksomhed, grundlagt i Congo, men har siden solgt størstedelen fra på grund af økonomiske problemer. MSI Cellular, der er registreret i Holland, men ejet af den sudansk fødte Mohamed Ibrahim, er bedre kendt under firmanavnet Celtel og opererer i 12 afrikanske lande.

Econet, som er den eneste teknologivirksomhed, der er tilmeldt børsen i Zimbabwes hovedstad, Harare, har interesser både i Afrika, og senest i Kenya, foruden New Zealand. Derudover har det sydafrikanske og delvis statsejede Vodacom samt ærkerivalen, det børslistede sydafrikanske MTN. Til sammen har de flere end 15 mio. mobilkunder og opererer i otte lande uden for deres hjemmemarked.

»Vi bliver altid forbavsede over den hastighed, hvormed ting udvikler sig,« konstaterer Guy Zibi fra Pyramid Research i Boston til Financial Times. Han forestiller sig dog, at markedet vil stoppe over det meste af Afrika ved en otte-ti procent. Taletidskortene gør allerede deres indhug på husholdningsbudgetterne i lande som Nigeria, uden at sodavandssalget er faldet mærkbart som en konsekvens af, at folk har fået mobiltelefon.

Men der er stadig et stort marked at erobre.