Aflysninger i tusindvis, lange køer og bagage overalt: Kaos i Europas lufthavne

I hele Europa kæmper lufthavnene for at følge med presset fra den første normale rejsesommer efter coronapandemien. Og selvom strejker er en del af forklaringen, skal hovedårsagen til kaosset måske findes et helt andet sted.

Bloomberg har konkluderet, at Europa er det værste sted at rejse hen denne sommer på grund af kaos og lange ventetider i de fleste lufthavne. Her er det passagerer i lange køer i lufthavnen i Frankfurt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Michael Probst/AP/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Sommerferien, hvor de fleste vil holde fri uden for landets grænser og lade op til hverdagen, er for mange blevet til et logistisk mareridt.

Flere flyselskaber, herunder skandinaviske SAS, er hårdt ramt af strejker blandt personalet, og lufthavne over hele kontinentet kan umuligt følge med den enorme efterspørgsel fra rejsehungrende europæere efter mere end to års coronapandemi.

Resultatet er kaos.

Billeder fra London, Frankfurt, Amsterdam, Bruxelles og også København vidner om uoverskueligt lange køer, frustrerede passagerer og ikke mindst enorme ophobninger af bagage.

Berlingske kunne for nylig berette, hvordan mere end 800 kufferter var strandet i Københavns Lufthavn, og at forsikringsselskaber oplever en »markant stigning« i antallet af anmeldelser af forsinket bagage.

Og det er måske netop her, på trods af strejker og aflyste SAS-afgange, at det største problem for Europas flytrafik skal findes.

Financial Times skrev i juni, at de fleste groundhandling-selskaber kæmpede indædt for at få udfyldt tusindvis af ledige stillinger efter coronapandemien. Meget tyder på, at det ikke er lykkedes.

Og spørger man den administrerende direktør i Wizz Air, et af Europas største lavprisflyselskaber, Jozsef Varadi, er det den væsentligste årsag til de nuværende tilstande.

»Der er personalemangel i luftkontrollen, i lufthavnene og i groundhandling. Løsningen er, at forsyningskæden igen lever op til standarden,« sagde han i juni til The Times.

Storbritannien på dybt vand

British Airways undgik med nød og næppe en strejke, efter det britiske flyselskab gik med til at give lønstigninger i den travle sommerperiode. Alligevel har selskabet aflyst tusindvis af afgange på grund af manglende personale.

På trods af markant færre fly tog man i England og Europas travleste lufthavn, Heathrow, tidligere på ugen konsekvensen af de kaotiske tilstande og lagde et loft over antallet af daglige passagerer resten af sommeren.

Det betyder, at flyselskaber ikke kan sælge flere billetter til og fra lufthavnen indtil 11. september, og at visse allerede planlagte flyvninger er blevet aflyst.

Lufthavnen har ifølge Bloomberg undskyldt, at det vil påvirke manges rejseplaner, men siger, at loftet er nødvendigt for at sikre passagerer en »sikker og pålidelig« oplevelse.

Heathrow forklarer selv, at lufthavnen kæmper med massiv underbemanding blandt særligt bagagepersonalet.

Bagagen hober sig op i Europas største lufthavn, Heathrow, på grund af massiv underbemanding i lufthavnspersonalet. Lufthavnen har nu sat et loft på mængden af daglige passagerer for at undgå for meget kaos. Fold sammen
Læs mere
Foto: Paul Ellis/AFP/Ritzau Scanpix.

Ligesom mange andre steder skar Heathrow nemlig gevaldigt ned på sit personale under coronapandemien, og rigtig mange af de afskedigede medarbejdere er ikke kommet tilbage.

Og det betyder køer, når bagagen skal tjekkes ind, ligesom den ofte ikke når med til rejsedestinationen. Derfor ophober hjemløse kufferter sig omkring bagagebånd i hele Europa, og kædereaktionen er i gang.

Flere flyselskaber har opfordret den britiske regering til at suspendere de strammede visa-regler for EU-borgere, der eventuelt kunne søge midlertidigt arbejde i lufthavnen for at afhjælpe personaleproblemerne. Dog uden held.

I Tyskland har man samme problem, hvorfor regeringen har igangsat et initiativ for at hente midlertidige arbejdere ind fra Tyrkiet.

Taget på sengen

Spanien er, måske sammen med Danmark, det land i Europa, der er hårdest ramt af luftfartsstrejke midt i sommerferien.

Her har personalet i de to lavprisselskaber Ryanair og Easyjet nedlagt arbejdet i protest mod deres arbejdsforhold. Alene fredag 15. juli var 211 fly aflyst fra flere af landets lufthavne.

Skuffede passagerer i lufthavnen i Barcelona, der måtte se deres Ryanair-fly blive aflyst på grund af lavprisselskabets personalestrejke. Fold sammen
Læs mere
Foto: Alejandro Garcia/EPA/Ritzau Scanpix.

Men disse strejker forværrer altså kun en i forvejen presset situation på grund af manglende personale.

Det forklarer transportforskeren fra analysehuset AB Bernstein, Alexander Irving, til CNBC News:

»Flyselskaberne og lufthavnene er blevet taget lidt på sengen af, hvor hurtigt passagererne er vendt tilbage efter foråret. Så de har simpelthen ikke personale nok til at håndtere en fuldt booket sommerperiode,« siger han.

SAS-forhandlinger i gang

Den vigtigste grund til aflysninger fra Danmarks primære lufthavn er dog fortsat, at omkring 1.000 SAS-piloter har strejket siden 4. juli.

Strejken er brudt ud, fordi man ikke har kunnet nå til enighed med ledelsen om en ny overenskomstaftale.

Centralt er det også, at SAS under coronapandemien måtte opsige cirka halvdelen af piloterne med aftale om genansættelse, når dette blev nødvendigt.

Kø ved SAS' servicedisk i Københavns Lufthavn, hvor mange skuffede passagerer har måttet se deres fly blive aflyst, mens SAS-piloterne har strejket. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

Piloterne er derfor utilfredse med, at SAS har ansat nye piloter på overenskomster med andre vilkår i to datterselskaber, SAS Link og SAS Connect.

Parterne forhandler videre lørdag i den svenske hovedstad, Stockholm.

Imens bliver køerne længere, og bagagen bliver ved med at hobe sig op i både København og andre europæiske lufthavne.