Advarsel til rederibranchen om overdreven optimisme

Rederierhvervet venter en rekordindsejling i 2004 på 120 milliarder kroner. Samtidig er der sat et historisk stort nybygningsprogram i søen til en værdi af 30 milliarder. Aktiemarkedet jubler, men nu hejses de første advarselsflag med frygt for en ny bobleøkonomi.

Læs mere
Fold sammen
Danmark rykker forbi Norge på listen over verdens største søfartsnationer.

Samlet set vurderes danske rederier nu at operere fem-seks procent af søfartsaktiviteten på verdenshavene med egne skibe, via datterselskaber og på operatørbasis.

Derudover fortsætter fragtraterne på stort set alle områder op. Bruttoindsejlingen når ny rekord i 2004 med op i mod 120 milliarder kroner, ligesom de danske rederier har et rekordstort antal nye skibe i ordre. Primært på værfterne i Asien, som har svært ved at følge med efterspørgslen.

Midt i denne jubeldans dukker der dog flere og flere advarsler op, om at rederierhvervet står på toppen netop i år og næste år, og at det igen vil flade ud om nogle år med faldende aktiekurser til følge.

Analytikerne er ikke i tvivl om, at indsejlingen og indtjeningen kan fortsætte op både i 2004 og 2005, men eftersom de børsnoterede rederiers aktier typisk handles på forventninger to-tre år frem, kan rederiaktierne toppe her i 2004.

Gigantisk ordrebog
Senioranalytiker Stig Frederiksen, Gudme Raaschou, siger:

»Der er næppe tvivl om, at 2004 vil blive det bedste år nogensinde, men allerede i 2005 ser vi de første mørke skyer i horisonten. Nybygningstakten er helt ekstrem, og der er en række signaler fra den politiske top i Kina om, at man vil undgå en overophedet kinesisk økonomi.«

Alene danske rederier har ordrer på 123 nye skibe for en sammenlagt pris på næsten 30 mia. kroner. Det tal er sandsynligvis endnu større. Ifølge dagbladet Børsen har alene A.P. Møller - Mærsk bestilt 110 nye skibe til levering over de næste tre-fire år til en pris på 30 mia. kroner. A.P. Møller vil ikke kommentere disse tal.

Men det betyder, at der i løbet af de næste meget få år vil komme et hidtil uset antal nye skibe ud på de syv verdenshave.

»Alene på containerområdet er der nye skibe i ordre, som svarer til 60 procent af den nuværende sejlende flåde,« siger Stig Frederiksen.

Han frygter ganske enkelt for, at rederibranchen kan være på vej ind i noget, der kan sammenlignes med IT-boblen for nogle år siden. Stig Frederiksen understreger dog, at der er ganske markante forskelle fra segment til segment. Bulk - tørlastfragt - synes at kunne køre videre med en markant vækst flere år endnu. Både 2004, 2005 og måske også 2006 bliver god. Derimod frygter han for containerbranchen, hvor A.P. Møller er verdens største operatør.

»Man kan kalde det en kinesisk shippingboble. Eller i hvert fald frygte for det. Jeg synes, vi ser flere og flere tegn på, at det på nogle områder er ved at gå over gevind. Ganske vist er det danske rederi Orion meget lille i den store sammenhæng, men når vi ser uforklarlige fem- og tidoblinger af aktiekursen, så er der fare på færde. Så kigger aktiemarkedet ikke længere på substantielle forhold, men lader sig rive med af euforien,« siger Stig Frederiksen.

»Shipping er drevet af stemninger, og hvis det igen går den anden vej, og folk igen skal ud af rederiaktier, så vil der ganske enkelt ikke være plads i døren,« som Gudme Raaschous senioranalytiker udtrykker det.

Historien viser, at det kan gå ligeså hurtigt nedad, som det er gået opad, og at rederibranchen typisk har fire-fem gode år, hvorefter det igen går ned ad bakke.

Andre analytikere taler om frygten for egentlige sammenbrud om to-tre år.

A.P. Møller tog fejl
I næste uge kommer A.P. Møller - Mærsk med 2003-regnskab. Der er forventninger om, at resultatet vil ligge 10-15 procent over de tidligere udmeldte forventninger om et overskud på 12 milliarder kroner. Samtidig tror aktiemarkedet ikke på, at A.P. Møller-topchefen Jess Søderberg vil sætte tal på forventningerne til indtjeningen i 2004. Og dermed overlades det til aktiemarkedet selv at skyde sig ind på A.P. Møllers indtjening i fremtiden.

A.P. Møller-folk i Asien har dog ladet forstå, at de ikke frygter en nedsmeltning af containermarkedet om nogle år.

Det er dog bulkområdet, som boomer allermest i denne tid. Selv om A.P. Møller - Mærsk beundres for dets forudseenhed, sker der også kiks. A.P. Møller solgte nemlig sin bulkdivision for nogle år siden. Vurderingen var, at der ikke var fremtid i bulk.

Små kursfald
Rederierne Torm, Norden og DFDS har de seneste dage lagt rekordregnskaber frem, og i går fulgte ikke-børsnoterede Lauritzen efter. Fælles for de flotte regnskaber er, at skattebetalingen til den danske statskasse stort set er lig nul. I hvert fald for 2003.

Den relativt nye tonnageskat betyder nemlig, at danske rederier trods de mange rekorder ikke kommer til at betale mere i skat end de 50 til 100 millioner kroner, som de altid betaler. Uafhængigt af gevinsterne.

Nordens administrerende direktør Steen Krabbe sagde ved regnskabsaflæggelsen mandag, at han ikke ser nogen tegn på en svækkelse af aktiviteten og dermed raterne på bulkområdet. Han vurderer, at Kina fortsætter den eksplosive vækst, og at Indien kommer til som endnu et af de helt store vækstlande.

Netop på bulkområdet er prisen for at fragte en mængde varer ofte dyrere end selve varerne. Derfor siger shippinganalytikerne, at netop fragtomkostninger kommer mere og mere i fokus i forsøget på at begrænse udgifterne.

Foreløbig overstiger efterspørgslen på søen dog klart udbuddet. Og de små aktiefald i både Torm, Norden og Orion i går og i forgårs kan næppe tages som klare tegn på, at det er ved at være sidste dans ved den store shippingfest.