Adidas forudser lavere vækst i andet halvår

Adidas har haft fremgang de fleste steder, undtagen Kina. Væksten aftager formentlig andre steder i efteråret.

Kasper Rørsted har været administrerende direktør for Adidas siden oktober 2016. Hans kontrakt løber indtil videre til 31. juli 2026. (Arkivfoto). Michael Dalder/Reuters Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er enkelte sorte pletter på landkortet hos sportstøjskoncernen Adidas, der torsdag har fremlagt regnskab for andet kvartal 2022.

For mens man har oplevet tocifret vækst i lande og områder, der udgør 85 procent af omsætningen, er det udfordringer andre steder – særligt i Kina.

Allerede for en uge siden nedjusterede selskabet, der har danske Kasper Rørsted som topchef, sine forventninger for hele året på baggrund af covid-19-relaterede restriktioner i netop Kina.

Selskabet regner med at måtte indkassere en nedgang i sin kinesiske omsætning på et tocifret procenttal.

De øvrige markeder går formentlig heller ikke ram forbi, selv om de indtil videre leverer flotte resultater. I Nordamerika lå omsætningen således hele 21 procent højere end i samme periode sidste år.

I Europa har selskabet måttet sige farvel til en omsætning i Rusland på mere end 100 millioner euro på grund af krigen i Ukraine. Alligevel voksede forretningen her med syv procent.

Men selskabet varsler, at det i andet halvår nok kommer til at gå knap så stærkt med at sælge sko, løbetøj og de andre varer i sortimentet.

Derfor er forventningen til den samlede vækst hen over året også sænket fra at ligge højere end 15 procent til et sted mellem 11 og 13 procent.

»Selvom selskabet endnu ikke har oplevet en mærkbar nedgang i salget af produkter eller har set betydelige annulleringer af ordrer i andre markeder end Kina, tager nedjusteringen højde for en mulig nedgang i forbruget i disse markeder i andet halvår som et resultat af de udfordrende makroøkonomiske forhold,« hedder det i pressemeddelelsen.

Adidas opnåede i første halvår af 2022 et overskud efter skat på 799 millioner euro (5,9 milliarder kroner) efter skat. Forventningen til året som helhed er et overskud på 1,3 milliarder euro.

/ritzau/