Aarhus Værft har ordrer til en værdi af 500 mio.

Luksusskibe. Aarhus Værft er i øjeblikket ved at færdiggøre tre 46-47 meter lange megayachter til rigmænd uden for Europa. Værftet har ordrer til og med 2008.

Det går rigtig godt for Aarhus Værft A/S, der har ordrer på nybygning af megayachter til en værdi af 500 mio. kr.

I øjeblikket er værftet ved at færdiggøre tre megayachter til rigmænd uden for Europa.

De tre luksusskibe er 46-47 meter lange og koster hver et tre-cifret millionbeløb. Det ene af skibene skal være færdig i løbet af to-tre måneder, mens de to øvrige afleveres til sommer, oplyser økonomidirektør Peter Ingemann, Aarhus Værft.

Han tilføjer, at værftet som sikkerhed for nybygningerne har modtaget betalingsgarantier til en værdi af 210 mio. kr. fra de kommende ejere.

Norsk flydedokUdover at bygge megayachter reparerer Aarhus Værft også skibe for blandt andre Søværnet. I december firedoblede værftet sin reparationskapacitet, da en norsk flydedok ankom til værftet. Den kan klare skibe op til 8.000 tons, mens værftets to øvrige flydedokke kan tage skibe på op til henholdsvis 1000 ton og 2000 ton.

Aarhus Værft har opmandet på funktionærsiden og har nu 42 funktionærer og 30 timelønnede. Men der arbejder ofte 100-200 timelønnede fra underleverandører på værftet.

- Vi driver værftet fuldstændig som en entreprenørvirksomhed. Vi indgår kontrakter med rederne (rigmændene, red.) om nybygning af megayachter og tegner ligeledes kontrakter med underleverandører fra ind- og udland, fortæller Peter Ingemann.

Skibsskrog og overbygning køber Aarhus Værft i Østeuropa og opbygger luksusskibene i Århus, hvor der installeres motorer, navigationsudstyr, maskiner, el og meget andet.

Kontaktskabende ledAarhus Værft designer og færdigprojekterer skibene med baggrund i materiale fra rigmændene. Royal Denship, Århus, der ejes og ledes af Peter Johansen, er ofte det kontaktskabende led mellem Aarhus Værft og rigmændene, forklarer Peter Ingemann.

Siden starten i 2003 har Aarhus Værft investeret omkring 50 mio. kr. i produktionsudstyr. Alene sidste år løb investeringerne op i 20 mio. kr., hvoraf den nye flydedok lagde beslag på langt det meste. Fremtiden ser lys ud for værftet, der i 2005/06 øgede bruttoresultatet med ni mio. kr. til 50,4 mio. kr., mens resultatet før skat gik små fire mio. kr. tilbage til 6,8 mio. kr.

Dermed blev egenkapitalen forrentet med 17 procent, og det er er ejerne tilfredse med. Aarhus Værft ejes for 20 procent vedkommende af Petersen & Sørensen A/S, Svendborg, mens Euro Marine Holding A/S, der kontrolleres af private investorer, ejer 80 procent.