Årets CMO 2015

Læs om de fem nominerede til Årets CMO 2015 og se tv med vinderen, Anders Rene Jensen, indkøbs- og marketingdirektør i REMA 1000.

En overrasket Anders Rene Jensen fra Rema 1000 blev modtaget af medarbejdere, da han forlod Berlingske efter at have modtaget prisen som Årets CMO. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Hvilke krav stilles der til CMO'en i dag, og hvad kendetegner den succesfulde CMO? Det blev afsløret, da Berlingske Business i samarbejde med AdPeople og SAS Institute for første gang uddelte prisen som Årets CMO.

Vinderen af prisen blev Anders Rene Jensen, indkøbs- og marketingdirektør i REMA 1000. Læs mere HER

 

 

Mød de i alt fem nominerede til Årets CMO. Berlingske Business har stillet dem dem følgende spørgsmål:
1. Hvad er konkret blevet mere vanskeligt ved marketing funktionen?
2. Hvilke resultater bliver du konkret målt på?
3. Kan dine resultater ses konkret på salget?
4. Brug af kundedata, hvordan har du sat det i system?

Jeff Salter, kommerciel direktør, SuperBrugsen
Pernille Stokholm Bøg, Director, Head of Marketing, Communications & PwC's Academy, PwC
Peter Ankerstjerne, Head of Group Marketing, ISS
Thomas Meng, CMO,TOP-TOYS A/S
Anders Rene Jensen, indkøbs- og marketingdirketør i REMA 1000

Prisen som Årets CMO blev uddelt på en konference mandag 26. januar med oplæg fra Lars Rasmussen, CEO i Coloplast, Gustav Mårgård, Vice President, Volvo Trucks og Morten Boye, VP Marketing i Carlsberg Danmark.

Metoden bag Årets CMO

1. Prækvalificering af kandidater
Berlingske Research identificerer en bruttoliste over marketingansvarlige i de største og mest toneangivende virksomheder i Danmark. Som supplement til bruttolisten beder vi førende konsulenthuse, marketingbureauer, mediehuse, reklamebureauer og headhuntere prækvalificere kandidater. Forudsætningen for en prækvalificering er, at den marketingansvarlige indgår i forretningsledelsen.

2. Advisory board udvælger 5 nominerede
Et advisory board gennemgår de prækvalificerede kandidater og indstiller fem nominerede til prisen som Årets CMO. Advisory board består af marketingchefer, direktører med marketingbaggrund, en headhunter, samt en analysechef.

3. Jury vælger vinderen
Juryen vælger en vinder blandt de 5 nominerede. Medlemmer af juryen: Jakob Bernhard Knudsen, CMO i Arla, Morten Boye,  VP Marketing i Carlsberg, Ricky Wilke, Institutleder på CBS og Lisbeth Knudsen, koncernchef for Berlingske Media og formand for juryen.

De nominerende blev vurderet ud fra fire kriterier

Årets CMO, der indgår i virksomhedens forretningsledelse, har det seneste år skabt synlige resultater i forhold til ét eller flere af nedenstående målepunkter.

Forandring og transformation
CMO'en formår at understøtte virksomhedens mål, retning og transformationer med indsigt, kompetencer og viden, der kan omsætte marketinginvesteringen til et stærkt brand, resultatskabelse og reel omsætning/bundlinje. CMO'en formår at iværksætte, styre, støtte og følge op på forandringerne og at skabe klarhed over prioriteterne og få følgeskab fra stakeholders og interessenter.

Faglighed og datascience
CMO’en kan det marketingmæssige håndværk, og har evnet at omfavne teknologi, kompetencer og markedsindsigt til at møde kunderne med bæredygtig kommunikation og i øjenhøjde. En person der følger med i tiden og som er opdateret på nyeste tendenser indenfor digital, data etc. og som forstår at udnytte disse til virksomhedens bedste.

Kommunikation og relationer
En stærk kommunikator, der forstår at gå i dialog med den øvrige ledelse, medarbejdere, eksterne interessenter, m.fl.. CMO'en har også en stærk evne til at indgå og varetage relationer i og udenfor virksomheden, og som over for samarbejdspartnere såsom bureauer, formår at formidle virksomhedens behov således at man opnår det bedst mulige resultater i et tæt samarbejde.

Lederskab og organisation
En visionær og innovativ person der går forrest og som man gerne vil følge, som er vel respekteret i organisationen, og som formår at samle på tværs af funktioner. CMO’en rådgiver om marked og retning, og har fokus på at dokumentere Return on Investment. CMO’en forstår at sætte holdet til fremtiden og er den gode personaleleder, der udvikler, coacher og motiverer sine medarbejdere.