700.000 kr. for frit valg

Unik-link er pensionsbranchens ord for valgfrihed. Men det er også et direkte link til et sugerør ned i kundernes pensionspenge.

Læs mere
Fold sammen
Det kan være grotesk dyrt at spare op til alderdommen gennem de link-ordninger, som pensionsbranchen i disse år gør meget for at øge opmærksomheden omkring. For en typisk opsparing løber omkostningerne nemt op i 700.000 kr. i hele opsparingsperioden.

Det er nærmest en videnskab, at sætte sig ind i junglen af gebyrer og omkostninger, og skal man sammenligne flere selskaber, vil det tage dage for almindelige kunder at finde ud af, hvor de får den bedste og billigste ordning.

Hos de fleste selskaber skal der således som det første betales en årlig og løbende afgift, når man skyder penge ind på en link-ordningen. Danica Link - en del af Danske Bank koncernen - trækker eksempelvis en startafgift på hele to pct. af alle indbetalinger under 38.900 kroner årligt og en pct. af summer over denne grænse. Det er en afgift, som skal betales løbende og i hele opsparingens levetid og af samtlige indbetalinger.

Derefter skal der betales et fast årligt bebyr for at stå i ordningen på 504 kr., og så trækkes der også et fast beløb af opsparingen på mellem 0,25 pct. til 0,60 pct. alt efter, hvor meget man har sparet op. Det er såkaldte depotomkostninger.

Gennem link-ordningen investeres i investeringsforeninger, og her skal der betales kurtage ved både køb og salg.

Selve investeringsforeningen koster det også en fast afgift at stå i, og her kan omkostningerne let løbe op i andre én til to pct. årligt, alt efter hvilken afdeling man vælger.

Samlet kan omkostningerne let løbe op i både fem og seks pct. årligt eller mere, også selv om man får et negativt afkast.

Det betyder, at man over 30 år, som en pensionsopsparing typisk løber i, og med årlige indskud på tæt ved 40.000 kroner, kommer til at betale ikke mindre end over 700.000 kroner i omkostninger.

Omkostningerne er i øvrigt i alle link-selskaber skruet meget kringlet sammen, så det er svært at sammenligne de enkelte selskabers ordninger. Derved mister kunderne overblikket, og dermed risikerer konkurrencen at blive mindsket - til skade for kunderne.

De senere år er markedet for link-produkter i Danmark steget fra det rene ingenting til over fem mia. kr. i årlige indbetalinger i dag. Det svarer til, at op mpd ti pct. af alle indbetalinger fra firmapensionsordninger ryger ind på en link-ordning. De fleste regner med, at tallet vokser betydeligt fremover. Ikke alene fordi kunderne ønsker den ekstra valgfrihed, som ordninger som disse tilbyder. Men også fordi pensionsselskaberne gør meget ud af at markedsføre og sælge link-ordninger, som for dem selv er yderst lukrative.