(28.12.04) Big Brothers bagmand står over for et comeback

28.12.04: Medie-milliardæren John de Mol der skabte »Big Brother« og siden solgte sit produktionsselskab Endemol for 41 mia. kr., gør klar til ny offensiv, når hans konkurrence-klausul udløber 1. januar. Han arbejder med et nyt verdenshit, der skal overgå alt. I Danmark ejer han Radio 100FM.

Læs mere
Fold sammen
Europas mest kreative TV-talent, hollandske John de Mol, gør nu klar til et massivt comeback.

Efter nogle stille år oven på den globale Big Brother-succes og følgende salg af sit produktionsselskab Endemol Entertainment Holding med knap 700 TV-koncepter til spanske Telefónica for godt 41 mia. kr, er John de Mol på vej med både en ny TV-station, et team af program- og konceptudviklere. Han overvejer tillige at etablere eget produktionsselskab for dermed at kontrollere hele mediefødekæden.

Oven i kommer investeringer i det alternative hollandske telefonselskab, Versatel, hvor han tidligere i denne måned forøgede sin aktieandel fra 25 til 42 pct. Og to dage før jul chokerede han hele den hollandske TV-industri ved at erhverve TV- og mobiltelefon-rettighederne til Hollands 1. division i fodbold, som ellers lige siden 1960erne har været hjørnestenen i den nationale TV-station hver søndag aften.

Rettighederne for de næste tre år, som koster ham 69 mio. euro for hver sæson, er et scoop og afgørende for hans genkomst.

Fri bane for nye ideer
En konkurrence-klausul med hans tidligere arbejdsgiver Endemol har hidtil forhindret ham i et nyt gennembrud, men klausulen udløber den 1. januar, og dermed er der fri bane til atter at sætte dagsordenen, hvilket da også vil blive forsøgt udnyttet maksimalt, oplyser John de Mols talsmand, Thomas Notermans, til Berlingske Tidende.

Allerede for et år siden sagde John de Mol i et eksklusivt interview med Berlingske, at han havde udtænkt et nyt globalt underholdningshit på niveau med Big Brother, som ville tredoble værdien af hans produktionsselskab, men at verden endnu ikke var klar. Begrundelsen var, at 3G-mobiltelefonerne (UMTS) med TV og interaktivitet manglede at blive hvermandseje.

»Jeg tror ikke, særlig mange forstår betydningen af UMTS. Men så snart det er fuldt udbredt, kommer det til at forandre livet for os alle. Og de fleste kan slet ikke forestille sig, hvor omfattende det vil blive. Men bare vent,« sagde John de Mol, der bebudede et reality-koncept til de nye mobiltelefoner, hvor hele pointen er, at millioner af mennesker over hele kloden vil kunne deltage samtidigt - uafhængigt af tid og sted.

»Lige nu handler det om at undgå at komme for tidligt - før udviklingen. Men vi taler om det ultimative show og detaljerne er for sensitive til at røbe nu.«

Projektet er dog i dag ved at tage form, siger John de Mols talsmand, og de seneste opkøb i telefonselskabet Versatel hænger derfor perfekt sammen med planerne for reality-konceptet til 3G-mobiltelefoner. Med pengene fra salget af Endemol for snart fem år siden er han tillige i stand til at foretage de andre massive investeringer.

Det amerikanske business magasin, Forbes, anslår, at han personligt er omkring 1,8 mia. dollar værd - svarende til 10 millarder kroner. Og så er John de Mol ikke en gang fyldt 50 år.

En anden vigtig pointe i forståelsen af hans nye mere frie position er, at mens han tidligere var afhængig af andre TV-stationer til at kunne distribuere sine programmer, så vil han i fremtiden selv få kontrol med distributionen ved dels at have lejet tid på TV-stationen Nickelodeon og dels ved at lancere sin egen TV-station.

Med arbejdstitlen TV NL forbereder han således en bred TV-kanal med et mix af underholdningsprogrammer, sport og quizzer, der skal gå i luften i begyndelsen af august 2005 og som skal konkurrere med andre store kommercielle TV-selskaber som RTL, der ejes af tyske Bertelsmann.

Dansk aktivitet
Det hele sker med kapital fra John de Mols investeringsmaskine, Talpa Beheer BV, som i øvrigt er selskabet bag Radio 100 FM i Danmark.

Til at illustrere ekspansionsiveren så har Talpa-koncernen desuden i sidste uge overtaget den populære belgiske radiostation 4FM, der på blot fire år er vokset til at dække hele Flandern.

I forvejen ejer Talpa radiostationerne Noordzee 100,7 og Radio 10 Gold i Holland.

Og mens den hollandske mediefyrste køber op, planlægger nye medier og gør klar til en verdenserobring med nye reality-koncepter til mobiltelefoner, TV og nettet i en såkaldt »Triple Play strategi«, så kniber det for hans frasolgte flagskib at bevare sin værdi. Ifølge Financial Times er Endemol-selskabet ligefrem raslet ned i værdi. Mens spanierne i marts 2000 måtte betalte 5,5 mia. euro for selskabet, er det idag af Telefónica kun bogført til 866 mio. euro.

Hvem ved..?
Hvad der kan undre er, at John de Mol ikke har budt på danske TV 2, som sammen med Radio 100FM i Danmark ville give ham store synergieffekter, men ifølge Thomas Notermans handler det om, at han i første omgang vil koncentrere sig om det hollandske marked.

»Derfor er der for øjeblikket ingen planer om TV-stationer i Danmark. But - nobody knows....,« som Thomas Notermans siger...