27:12:2004: Satser 50 millioner på forventet storsællert

Deadline Games vil op og pille ved IO Interactives danske førsteplads som storsælgende spilfirma. Med spillet »Overdose« satser selskabet 50 mio. på at blive næste danske spilsucces. Selskabet overvejer børsnotering.

Læs mere
Fold sammen
To års hemmelighedskræmmeri og så kan Deadline Games endelig løfte sløret for deres største satsning til dato. 50 mio. kr., to års arbejde og tålmodig venturekapital har skabt grundlaget for, hvad selskabet håber bliver næste store sællert på spilmarkedet.

Spillet hedder Overdose og er et rendyrket skydespil rettet mod massemarkedet. Deadline Games går direkte efter at gøre IO Interactive rangen stridig som Danmarks spilfirma nummer et, siger Chris Mottes, der er direktør for Deadline Games.

»Vi lancerer spillet midt i 2005, og håber på at opnå en mio. solgte spil. Det skal være vores store titel, der skal skabe det internationale gennembrud,« siger han.

De mange penge, som spillet har kostet selskabets 45 faste ansatte at udvikle, kommer fra det engelske spilforlag SCI, der er bedst kendt for spiltitler som Carmageddon og spilserien Conflict Vietnam og Conflict Desert Storm.

Overdose skulle egentlig have været på markedet denne jul, men selskabet ombestemte sig i erkendelse af, at spilmarkedet denne jul er blevet oversvømmet med internationale giganttitler som Halo 2, Half-Life 2 og GTA San Andreas, så det var for risikabelt at sende et nyt spil, man forventer meget af, ud netop nu.

»Vi har da en plan om, at vi gerne vil sælges på et tidpunkt. Vi har også overvejet en børsnotering for at skaffe kapital, men ellers går vi efter at finde nye investorer,« siger Chris Mottes.

Berlingske Tidende har som de første set det færdige spil demonstreret og der er tale om et veloplagt spil bygget over en historie, der skal bringe mexicansk gangster/narkomiljø ind i spilverdenen i et hæsblæsende tempo garneret med en skæv humor. Spillet er en særegen kombination af et regulært skydespil, Grand Theft Autos store frihedsgrad til selv at vælge rækkefølgen og måden man gennemfører spillet på og så finske Max Paynes Matrix-agtige skydesekvenser med vilde spring og slowmotion-scener.

»Vi ville ramme stemningen i film som Kill Bill og en film som Face Off eller instruktører som Tarantino og John Woo. Spillet foregår i Mexico, for vi går direkte efter det amerikanske marked. Det skal vindes, hvis man vil have internationalt gennembrud,« siger Chris Mottes.

Lige nu skal de sidste godkendelser på plads fra Sony for lancering på deres Playstation 2 samt fra Microsoft til lancering på xbox. Dertil kommer spillet til PC.

»Overdose er vores flagskib og det spil, vi satser fuldt ud på nu,« siger Chris Mottes.

Han tilføjer, at slår spillet an internationalt, så giver det baggrund for en stor opbygning af Deadline Games i nær fremtid.