27:12:2004: Derfor vinder den danske spilindustri frem

Flere års Skandinavisk succeser for spilfirmaer giver medvind i Danmark, og gør at udlandet flokkes om danske spilfirmaer. Vi kan takke Sverige, Finland og os selv.

Analyse

Vi har en uddannelse i computerspil i Danmark. Vi har en tung tradition for design, projektledelse, kvalitet og så viser filmbranchen, at danskerne er gode til at fortælle historier. Desuden har vores nabolande vist vejen med store internationale spiltitler de sidste par år og denne kombination opvejer mange gange, at arbejdsløningerne i Skandinavien er pebrede.

Svenske Dice, der er ved at blive overtaget af spilgiganten Electronic Arts, har med gigantspillet Battlefield Vietnam og ikke mindst Battlefield 1942 hamret Skandinavien fast på verdens nethinde som et udviklingssted for computerspil i første klasse. Spillet findes i dag på stort set alle netcafeer, er solgt i mange milioner eksemplarer verden over, og har lagt grund til en strømning af spil, der som Dice har genopfundet de store historiske krige og genskabt dem som tredimensionel action på PC-en.

Men vi skal også huske finske Remedy Entertainment, der slog sig fast globalt med spillet Max Payne 1 og 2, der har bragt computerspil ind i et helt nyt stadie.

Og endelig har danske IO Interactive med Hitman-trilogien skabt et dansk fodaftryk på verdenskortet.

I udlandet har man nok ofte svært ved at skelne mellem de skandinaviske lande, men det betyder mindre. For interessen er stor og så store titler fra spilselskaber med afsæt i en del af verden, der »kun« har godt 20 mio. indbyggere, skaber respekt.

Mange spilforlag er dertil imponerede over disciplinen hos de nordiske spiludviklere. Det er almindeligt kendt, at spiludgivelser bliver forsinket ofte i måneder og år, nogle gange på grund af tekniske problemer, men også på grund af dårlig ledelse i de enkelte spilfirmaer. Derfor giver eksempelvis danske IO Interactives evne til at sende tre Hitman-spil, samt Freedom Fighter på gaden og forberede det fjerde Hitman-spil i serien på fem år. For udgivelser giver penge, hvis de er gode - længere er den ikke.

Så en kombination af projektstyring på højt niveau, høj uddannelse, bagvedliggende uddannelsesinstitutioner i design, teknologi og fortælling samt en stærk filmtradition, skaber grundlaget.