24/3-2004: Den store spareplan er landet

I tolvte time indgik både piloter og de kabineansatte nye overenskomster, der giver mindre i løn for mere arbejde. Det er historiens dårligste overenskomstaftale, men den er nødvendig, mener stewardessernes formand.

Med truslerne om afskedigelser med bare syv dages varsel indgik de danske kabineansatte i sidste øjeblik nye overenskomstaftaler med arbejdsgiveren SAS.

Undervejs i de mange sideløbende forhandlinger om nye overenskomster med samtlige SAS-ansatte viste aftalerne med de danske stewardesser og stewarder at volde de største problemer. De kabineansatte var i udgangspunktet udset til at skulle 20 procent ned i løn mod en øget arbejdstid på 30 procent.

De endte med at levere 30 procent ekstra arbejdstid, de afleverede 28 årlige fridage, ligesom de accepterede en lønnedgang svarende til cirka 3.000 kroner om måneden over de næste to år.

Gennemsnitslønnen for en stewardesse er 25.000 kroner.

»Det er den dårligste overenskomst, vi nogensinde har indgået, men det var nødvendigt for at bevare arbejdspladserne,« siger Verner Lundtoft Jensen, formand for de kabineansattes fagforening CAU.

Efter tre ugers dramatiske forhandlinger i Forligsinstitutionen underskrev foreningen klokken 01.30 natten til onsdag aftalen om en ny overenskomst med adm. direktør for SAS i Danmark, Susanne Larsen.

»Trusselsbilledet blev simpelthen for stort til, at vi turde blive siddende. 24 timer før deadline fik vi fra SAS en skriftlig erklæring om, at gik vi ikke med til aftalen, ville vi blive opsagt med syv dages varsel efter svensk overenskomst. Det er en helt og aldeles forargelig måde at føre overenskomstforhandlinger på, og vi må håbe, man gør sig bestræbelser på at få nye personer ind i ledelsen, som vi kan have tillid til,« siger Verner Lundtoft Jensen.

Aftalen med de kabineansatte giver ifølge SAS selskabet besparelser for 400 millioner svenske kroner.

Skår at klinke
Som den allersidste af SAS-koncernens i alt 39 fagforeninger indgik piloterne en ny overenskomst ved fem-tiden onsdag morgen.

Aftalen sparer SAS for 700 mio. svenske kroner og består af flere elementer. Piloterne er gået seks procent ned i løn, ligesom de afleverer en række tillæg for lange arbejdsdage og er gået med til besparelser på pension og rejseudgifter. Yderligere har de aftalt lavere betaling på det voksende segment for flyvninger i små fly på korte ruter.

»Forhandlingerne har været hårde, og forholdet mellem parterne anstrengt, men jeg er tilfreds med resultatet. Vi har haft vores slag, og der skal klinkes nogle skår nu. Det går ikke uberørt hen, men det har vi før været gode til at klare,« siger piloternes danske formand Mogens Holdgaard til Ritzau.

Til det allersidste blev der forhandlet om piloternes absolutte kardinalpunkt, som går ud på, at piloterne trods opdelingen i fire selvstændige selskaber skal være ansat som én samlet gruppe.

»Vi forbliver ansat på en fælles aftale af det samlede konsortium, så vi fortsat er én pilotgruppe,« siger Mogens Holdgaard.

Piloter på deltid
Omkring de såkaldte driftstilladelser er aftalen endt med, at det norske selskab SAS Braathens får sin egen driftstilladelse, mens det øvrige SAS kører på en fælles. Det betyder, at piloterne fortsat kan cirkulere mellem de forskellige lande, ruter og flytyper - bortset fra Norge. Et andet element i aftalen er, at piloterne hæver effektiviteten, så hver pilot kan flyve flere timer. For eksempel vil de forsøgsvis nøjes med to piloter på visse af de lange interkontinentale flyvninger.

For at imødegå fyringer som følge af den øgede produktivitet har piloterne og SAS aftalt, at behovet for færre piloter skal imødegås ved at sende et antal piloter på deltid.

Mogens Holgaard understreger samtidig, at piloterne fremover undgår, at nye arbejdsopgaver gives til andre grupper i selskabet.

»En del af aftalen er, at eventuel fremtidig ekspansion skal tilfalde os,« siger pilotformanden.

På en ekstraordinær generalforsamling i de kabineansattes fagforening på mandag stiller formand Verner Lundtoft Jensen sit mandat til afstemning.