2014 gav dansk vækst i USA

I 2014 fortsatte usikkerhed og turbulens med at præge verdens største marked, men de gode nyheder opvejede markant de dårlige.

SAS er blandt de danske virksomheder, der har haft fremgang i USA i 2014. Arkivfoto: Scott Olson/Getty Images/AFP Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mange adjektiver kan anvendes til at karakterisere danske virksomheders oplevelser på det amerikanske marked i 2014, men kedeligt og forudsigeligt er ikke iblandt dem.

Det var året, som begyndte med den værste isvinter i årtier, der påvirkede store dele af økonomien og omsattes til negativ vækst i første kvartal.

Det var året, hvor dollaren over for den danske krone steg med ti pct. Hvor olieprisen faldt med næsten 50 USD pr. tønde. Hvor USA havde det største antal børsnoteringer siden år 2000, og Dow Jones og Nasdaq satte nye rekorder samtidig med, at kriser i Syrien, Irak og Ukraine skabte usikkerhed om den globale økonomi.

Det var også endnu et år med dyb splittelse og manglende beslutninger i Kongressen i Washington, mens Federal Reserve fortsatte sin aktivistiske pengepolitik ved gradvis aftrapning af QE3 – de store opkøb af obligationer, som man har foretaget siden 2012 for at støtte det dengang svage økonomiske opsving.

Men på bundlinjen var 2014 et godt år for amerikansk økonomi og et rigtig godt år for såvel dansk eksport til USA som danske datterselskaber i landet.

Den usikkerhed, der har været om opsvinget i amerikansk økonomi, er forsvundet med vækstrater på 4,6 pct. i andet kvartal, 5,0 pct. i tredje kvartal, faldende budgetunderskud og en arbejdsløshed på kun 5,8 pct. USA er endnu engang lyspunktet i den globale økonomi, men er i en globaliseret verden til gengæld mere afhængig af den internationale udvikling, end man var for bare ti år siden.

Med svag vækst og krise i emerging markets som Brasilien og Rusland er det fortsat vigtigt for USA, at Kina holder dampen oppe, og Europa kommer ud af stagnationen.

Men selv i den nuværende situation lyder vækstprognoserne for det reale BNP i USA på ca. 2,5 pct. i 2014 og 3,2 pct. i 2015. Vækstrater som Europa kun kan kigge misundeligt efter.

Godt år for store danske virksomheder

Udenrigsministeriet lancerede i januar i år sammen med en række andre ministerier en handlingsplan for eksport og investeringer til USA, der indeholder en målsætning om 25 pct. vækst fra 2013 til 2016.

Efter 2014 er denne målsætning blevet endnu mere realistisk. Vareeksporten fra Danmark til USA for 2014 vil ifølge Udenrigsministeriets Eksportudsigt stige med 8,6 pct., mens Danmarks globale vareeksport kun stiger med tre pct. I runde tal ligger den samlede vare- og tjenesteeksport til USA på 100 mia. danske kroner.

USA er således ikke bare indirekte vigtig for vækst og beskæftigelse i Danmark, men der er med den store eksport og de betydelige amerikanske investeringer i Danmark en meget direkte sammenhæng.

Ser man på enkelte virksomheder, har både store og små haft en positiv markedsudvikling i USA i 2014. SAS og andre luftfartsselskaber er ofte en god konjunkturindikator. SAS har udvidet sit rutenet med San Francisco, som i nok så høj grad handler om Silicon Valley lige syd for byen; fortsat det mest innovative sted i verden målt på patenter og med en tredjedel af verdens venturekapital. SAS har udvidet passagerkapaciteten med 11 pct., og såvel omsætning som passager­antal er øget tilsvarende.

En virksomhed som Danfoss, der i mange år havde en begrænset tilstedeværelse i USA, har i dag næsten 25 pct. af sin globale omsætning på det amerikanske marked. 2014 har også været et godt år for Danfoss med vækst på næsten ti pct. drevet af energi­effektive produkter til køling, aircondition og motorkontrol samt hydrauliske løsninger til mobile maskiner. Vestas har haft et fremragende år i USA og har offentliggjorte ordrer på omkring 5.000 MW. Avancerede danske industriprodukter har fortsat et betydeligt markedspotentiale i USA, men det er en sektor præget af hård konkurrence og ofte meget store spillere.

Pharmamarkedet i USA har igennem mange år været meget lukrativt for de store danske selskaber ALK Abello, Lundbeck, Leo Pharma og Novo Nordisk, og de tegner sig tilsammen for over en tredjedel af den danske vareeksport. Møbelvirksomheden Fritz Hansen genererer omsætning fra tre kanaler, nemlig detailhandelsbutikker, kontraktmarkedet og monobutikker, og havde en samlet vækst på ti pct. i omsætningen.

Små virksomheder i fremdrift

Samlet set tegner de store danske virksomheder sig for over 90 pct. af den økonomiske aktivitet i USA, men det er værd at bemærke, at en række små virksomheder også klarer sig godt. Servicevirksomheder som det digitale reklamebureau Vertic samt innovations- og strategirådgiverne Red Associates begyndte med små kontorer i New York. I dag har disse en større omsætning end de oprindelige danske kontorer og udgør således en stor del af disse virksom­heders vækst.

Så USA forbliver en motor for vækst, ikke bare for verdensøkonomien, men også for Danmark og de danske virksomheder.