2003 var et godt år for herretøj

Tøjbutikker slap pænt ud af 2003. Herretøjsbutikker havde størst fremgang. Skobranchen havde et år på det jævne.

2003 var et godt år for herretøj - 1
Især herretøjsforretningerne har haft et godt 2003. Foreløbige opgørelser viser, at salget steg med 4,9 procent. Arkivfoto: Jan Jørgensen<br>
Læs mere
Fold sammen
Tøjbranchen kom gennem 2003, der både er til mad på bordet og tøj på kroppen til forretningsindehaverne. Trods en forholdsvis afdæmpet julehandel lå omsætningen 4,9 procent over omsætningen i 2002, viser statistik fra Dansk Textil Union.

Tallene bygger på indberetninger fra butikker, der tilsammen har ni procent af den samlede detailomsætning af tøj i Danmark. Lige som i 2002 var det herretøjbutikkerne som oplevede den største vækst.

Julehandlen lå over niveauet i 2002. Alligevel var december en anelse skuffende for butikkerne, der kun havde tre procents fremgang.

»Når det gælder julehandlen er konkurrencen blevet bredere. Tøjbutikkerne konkurrerer i dag både med et digitalt kamera til hele familien og en weekendtur til Barcelona,« siger direktør Jens Birkeholm fra Dansk Textil Union.

Skobranchen mere presset
Generelt er branchen dog sluppet fint gennem 2003. Samtidig med at Danmark fortsat venter på opsvinget, bliver branchen presset af, at dagligvarekæder som Bilka, Føtex og Kvickly xtra satser benhårdt på at få en stadig større flig af tøjsalget herhjemme.

»Dagligvarekæderne er på markedet, de sælger tøj, og det er vi simpelthen nød til at tage alvorligt,« siger Jens Birkeholm.

Skobranchen klarede sig mindre flot. For de mange skohandlere blev 2003 mere et år i gang end i løb. Her blev omsætningsvæksten kun på 2,3 procent, hvilket er status quo, når man modregner inflationen.