16/1-2004: FLS massefyrer i Aerospace under salgsproces

FLS fyrer 525 medarbejdere i FLS Aerospace, blot 14 dage før selskabet skal være solgt. Ingen sammenhæng, siger bestyrelsesformand.

Læs mere
Fold sammen
Selvom FLS Industries har bebudet et salg af problembarnet FLS Aerospace inden udgangen af januar, har koncernen nu varslet fyringer af mellem 420 og 525 flyvedligeholdelsesmedarbejdere i Storbritannien. Det svarer til mellem otte og ti pct. af de ansatte.

FLS Industries bestyrelsesformand Jørgen Worning afviser imidlertid, at fyringsrunden har noget at gøre med de igangværende salgsforhandlinger at gøre.

»Sålænge vi ejer virksomheden, må vi drive den dag for dag, og det her er business as usual. Man tilpasser arbejdsstyrken efter det marked, man forventer for året. Det har vi gjort efter oplæg fra ledelsen. Det har intet med salgsforhandlingerne at gøre,« siger Jørgen Worning.

Hvorfor er det ikke den nye ejer, der skal gøre det?

»Jamen hvorfor skal vi vente. Hvis det nu ikke bliver solgt, så har vi gjort noget forkert.«

Det kunne jo være, at den nye ejer har andre planer?

»Nej, enhver ejer at denne virksomhed vil gøre det her. Det en fuldstændig almindelig driftsmæssig tilpasning af en kapacitet, og det har intet med salgsforhandlingerne at gøre,« understreger Worning.

Vrede i fagforening
Fyringerne kommer til at ske i lufthavnene i Stansted og Manchester.

Det udløste i går vrede i The Transport and General Workers Union, som organiserer de fleste ansatte i FLS Aerospace i England. Fagforeningen lover FLS kamp til stregen.

»Hvis FLS tror, at de kan gøre det her og tro, at fagforeningerne bare er enige, narrer de sig selv,« udtalte John Street fra fagforeningen i går i en pressemeddelelse.

Han truer med at gå til FLS Aerospaces storkunde, easyjet, i Stansted, for at få lavprisselskabet til at presse FLS til at genoverveje sagen.

»Det kan ikke være rigtigt, at der skal skæres ned på den eneste service og vedligeholdelsesfacilitet i Stansted,« siger John Street.

Jørgen Worning har ingen kommentarer til utilfredsheden i England.

Den drastiske nedskæring kommer til at koste FLS 50 mio. kr. Til gengæld venter FLS, at Aerospace i sidste halvdel af året vil få en betydelig positiv effekt på indtjeningen i det skrantende flyvedligeholdelsesselskab.

»Men qua vi ikke har udtalt os om udsigterne for 2004, vil vi heller ikke nu udtale os om besparelsernes størrelse,« siger Worning.