130 års industrihistorie til salg

Salget af Chr. Hansen bliver et farvel til en dansk virksomhed, der var global fra fødslen. »Den historiske ballast skal ikke holde virksomheden tilbage,« siger topchef Erik Sørensen.

Læs mere
Fold sammen
Med mindre Danisco køber Chr. Hansens ingrediensforretning, er Danmark i løbet af næste år blevet et industri-ikon fattigere.

Men ifølge Lundbeckfonden, der som hovedaktionær har besluttet sig for, at ingrediensselskabet skal sælges, er der ingen grund til at hænge sig i virksomhedens historie og det nationale tilhørsforhold.

Fonden har altid betragtet Chr. Hansen som en investering på linje med fondens øvrige investeringer. Og nu da en konsolideringsbølge ruller hen over branchen, er det ifølge formand Arne V. Jensen oplagt at sælge.

»Jeg er selvfølgelig opmærksom på, at det er en virksomhed med en historie, der skal sælges. Men historien er ikke i sig selv et argument for at holde et salg tilbage,« siger han.

I dag diskuterer blandt andre virksomheder, universiteter og statsministeren, hvordan Danmark kan sætte fut i innovationen. For 130 år siden leverede farmaceuten Christian Ditlev Ammentorp Hansen et godt eksempel på, hvordan dansk idéudvikling kan skabe verdensfirmaer.

Det skete, da han udviklede farver til smør og ost samt især en osteløbe, der blev den bedste på markedet, og som siden har tjent milliarder hjem til Danmark.

Blot fire år efter at han grundlagde virksomheden i København, oprettede han et datterselskab i New York. Sideløbende med ekspansion i resten af verden etablerede Chr. Hansen i 1890 laboratorier og produktion på en ø i Mohawk-floden tæt ved Little Falls i staten New York. Øen hedder i dag »Hansen Island«.

En antydning af virksomhedens historie hænger i form af mindeplader rundt om i datterselskaber, hvor begivenheder i 1880, 1890-erne og fremad er præget i medaljer. I koncernhovedkvarteret hænger en plade, som medarbejderne gav virksomeden ved dens 75 års fødselsdag - i 1949.

Chr. Hansens bestyrelsesformand Jørgen Worning advarer mod, at man bliver for nationalistisk i diskussionen om salget.

»Om den nye ejer er dansk eller udenlandsk er ikke afgørende. Det her handler om, at Chr. Hansens ingrediensforretning skal have et godt liv med en ny ejer, der kan sikre, at forretningen kan klare sig på sigt,« siger han.

Erik Sørensen, administrerende direktør i Chr. Hansen Gruppen, indrømmer, at virksomhedens historie stikker ham i hjertet, nu da den skal sælges. Men Erik Sørensen har i de seneste år gjort op med Chr. Hansen-nostalgien.

»Jeg har aldrig markedsført virksomheden som et nationalt klenodie. For helt ærligt: Hvad kan vi bruge historien til. I vores branche tæller historien ikke en dyt. Det er noget, man kan hygge sig med og skabe sammenhold om. Men ude i markedet betyder den ikke noget. Der er vi ikke bedre end vores produkter«.

»Det giver da også et gib i mig, når jeg ser et kæmpeskib fra Maersk med Dannebrog, eller når jeg tænker på andre store danske virksomheder. Men man må bare erkende, at nationalitet ikke kan bruges til noget. Verden er blevet mere kold, og shareholder value spiller den største rolle. Man skal også huske på, at vi selv har købt massivt op blandt virksomheder i udlandet, som har måttet opgive deres selvstændighed til os«.