13 til www.rosendahl.dk!

Steve Krug udtrykker det godt. Når folk spørger ham, hvad der skal til for at gøre et website brugervenligt, svarer han: »Don't make me think«. Rosendahls website følger denne opskrift. Det syner ikke af at være det bedste Styrkeprøven har testet. Men det er det.

Carole Kjær fra Georg Jensen: »Det er af meget stor betydning for os, at kunderne får et godt indtryk af vores luksusbrand og at hjemmesiden understøtter dette. Kunderne skal online få det samme indtryk af vores brand, som når de besøger vores butikker rundt omkring i verden. Vi vil blandt andet kommunikere mere direkte med vores kunder med vores nye hjemmeside, som launches 3. januar«.

Jeg ringer til Rosendahl og får chefen, der har netop har overtaget ansvaret for websitet, i røret. Inden jeg når at sige ret meget andet end »Berlingske Tidende« og »Styrkeprøven« slår forsvarsmekanismen til: »Vi er altså ved at planlægge flere forbedringer af websitet«. Samtalen bliver pludselig meget hyggeligere, da jeg afbryder for at sige tillykke med, at dette er det hidtil bedste resultat af de 148 websites der til dato har været i Styrkeprøven.

Morten Kjær-Knudsen: »Rosendahls hjemmeside har en strategisk vigtig plads i vores markedsføring. Vi arbejder aktuelt med udviklingenaf vores hjemmeside. Vi produkterne og virksomheden for kunderne, så det er overskueligt, og så brugerne føler sig inspirerede. På den måde bruger vi hjemmesiden til at opretholde den positive relation til vores kunder. Vi ønsker at fortælle dem historien om Rosendahl - at lukke vores kunder ind i vores univers. Vi vil gerne fortælle hvilke tanker vi har lagt bag produkterne. Vores vision er at finde skønhed i alt, hvad vi gør - og vi vil gerne vise vores kunder, hvordan vi kan overføre det til deres hverdag«.

Det er bare nemt

Rosendahls website fremstår ikke med et banebrydende design eller andre særlige kvaliteter, men det er enkelt og man behøver ikke tænke så meget for at bruge det.

Om www.georgjensen.com siger brugerne: »Flot side, men dræbende langsom i forhold til Rosendahl. Uoverskuelig opbygning, når der skal findes produkter« og »en meget fancy hjemmeside. Det skal det selvfølgelig være, når det er brugsdesign, de sælger, men hastigheden er en pestilens«. Flere af de brugere der kommenterer, at den er meget langsom, har hurtige netforbindelser. Hvis siden skal bruges globalt, så er problemet meget større i markeder, hvor bredbånd ikke er så udbredt. Brugerne tildeler websitet et flot 10-tal.Om www.rosendahl.com siger brugerne: »Pæn design. Moderne. Men ikke helt så smukt«, og så daler roserne ellers ned over websitet: »En meget flot og funktionel side, der er let at overskue og bruge« og »flot side, meget hurtigt og usædvanligt godt opbygget, når man tænker på mængden af produkter«.

Morten Kjær-Knudsen: »Vi er meget glade for resultatet! Det bekræfter os i, at vi er på rette vej«.

Det vi skal lære af Rosendahl er, at lave den enkle struktur i indholdet og det helt rigtige indhold, så brugerne slet ikke tænker over, hvordan de bruger websitet. Ja, det lyder jo enkelt...