A. P. Møller: Strategien er uændret

Ikke engang A.P. Møller kan rumme alle forretningsområder, hvis hver enkelt skal have en konkurrencedygtig størrelse.Udfordringer til små leverandører

Siden det i sidste uge kom frem, at A. P. Møller vil skille sig med de industrielle problembørn, Maersk Medical og Roulunds Fabrikker, har luften været tyk af spekulationer om, at Danmarks største virksomhed nu omsider var på vej væk fra konglemorat-modellen. Uden for Esplanaden og omegn har tendensen i mange år været, at virksomheder kun skal beskæftige sig med ét kerneområde. I mange brancher, med bilindustrien i spidsen, har de store virksomheder endda skilt sig af med så mange dele, af det efterhånden er størstedelen af produktionen, der foregår uden for huset.

Men ifølge direktør Eivind Kolding fra A. P. Møller er det gamle rederi ikke blevet overskyllet af en bølge af moderne ledelsesteori:

»Jeg vil ikke betegne det som et strategiskift. Men det er rigtigt, at det ikke er hvervdagskost, at vi sætter virksomheder til salg,« siger han. Vi synes, at de forretningsområder, vi er i, er vigtige, og dem vil vi gerne udvikle. Så der er ikke tale om en core business udvikling, som nogle har talt om.«

Men ifølge Eivind Kolding er frasalget dog udtryk for en erkendelse af, at selv A. P. Møller ikke kan være stor nok til at rumme alle sine nuværende forretningsområder, hvis de alle skal have en konkurrencedygtig størrelse:

»For at gøre sig gældende i de globale markeder, der efterhånden er indenfor de fleste industrier, skal man have en given størrelse. Og andre kan have et bedre grundlag for at bringe virksomhederne op på det rette niveau. Det er mere det, der ligger i det, end det er et behov for produktdifferentiering. Det er mere et spørgsmål om, at man skal have en størrelse og være en faktor i de markeder, man opererer på.«

Eivind Kolding tilføjer, at begge virksomheder har været gennem en effektiv slankekur og restrukturering og er derfor ret attraktive som købsobjekter. Og så har vi også indtryk af, at der i øjeblikket er gang i konsolideringsprocessen i de brancher, og der er mange interesserede købere,« siger Eivind Kolding, som sagtens forestille sig, at A. P. Møller over en årrække vil føje nye områder til sin portefølje af virksomheder.