Thomas Bentzen

»Når jeg bruger min fritid, skal det være en fornøjelse at arbejde. Og designet skal gerne rumme et gran af humor.«

Foto: Sigrid Nygaard Fold sammen
Læs mere

Møbeldesigner Thomas Bentzen har valgt et utraditionelt feriemål i år: Nemlig Statens Værksteder for Kunst og Håndværk, der ligger bag Udenrigsministeriet som nabo til Dansk Arkitektur Center på Christianshavn.

Her har Thomas søgt og fået en fuldt udstyret arbejdsplads på træværkstedet, hvor han tilbringer sine tre ugers sommerferie. Foran sig har han et projekt til Snedkernes Efterårsudstilling. Det lyder vildt, og han er på nuværende tidspunkt heller ikke helt sikker på, at han når i mål.

»Min gudmors stue var pakket med polstrede møbler, tykke tapeter, tre lag duge på bordene og tæpper på gulvene. Jeg husker stuen som meget tryg, men også som et sted, hvor man var enormt bange for at komme til at spilde. Jeg forsøger at nytænke hendes stue, og i min udgave skal man heller ikke spilde,« siger Thomas.

Han er ved at konstruere et bord og to stole. I første omgang i træ. Men meningen er, at møblerne når proportionerne er på plads skal bygges op af et stålskelet, der efterfølgende polstres og betrækkes. Over det hele inklusive på bordpladen.

»Det skal være blødt og trygt. Og selvfølgelig et unika, for særligt anvendeligt bliver det ikke. Jeg synes, at projektet er meget udfordrende, og jeg lærer en masse af det,« siger Thomas.

Han arbejder til daglig for den verdenskendte danske designer Louise Campbell, hvor han siden efteråret 2006 også har været partner i hendes virksomhed. I sin fritid arbejder han med egne ting. Og når det er fritid, skal det være en fornøjelse. Derfor kan han godt lide projekterne til Snedkernes Efterårsudstilling.

Sidste år lavede han stakit sammen med møbeldesigner Peter Johansen til udstillingen, der stik mod sædvane foregik uden døre i Frederiksberg Have.

Stakit er, som navnet antyder, et stykke hvidt stakit med en støtte bagpå, så man kan bruge stakittet som ryglæn, hvis man sidder på en plæne. Møblet er kommet med i Danish Crafts kollektion med kunsthåndværk af høj kvalitet.

»Men det har ikke rigtig solgt noget. Jeg tror ikke, at folk helt forstår det,« smiler Thomas.

Derimod er hans lille bord Dont Leave Me umiddelbart aflæseligt. Bordet er let at flytte rundt med og kan bruges både inde og ude.

Bordet blev tidligere pååret sat i produktion af det danske møbelfirma Hay og var resultatet af to et halvt års arbejde.

»Min oprindelige plan var at blive arkitekt, men jeg syntes, at byggebranchen var så kompliceret, og at alting tog så lang tid. Og så kan man nemt bruge to et halvt år på en stol,« siger Thomas selvironisk.

Han er uddannet tømrer, men kedede sig:

»Jeg blev uddannet, mens der var lavkonjunktur i byggeriet, så jeg tog til Tyskland og satte en masse gipsplader op. Det var ikke så spændende.«

I stedet søgte han ind på Danmarks Designskole, hvor han blev færdig som møbeldesigner for fire år siden.

»Da jeg var færdig, kiggede jeg mig lidt omkring, for jeg havde lyst til at arbejde for en anden designer for at fortsætte med at lære. Louise Campbell repræsenterer en ny og anderledes vej inden for design, så jeg ringede til hende og var så heldig, at hun samme uge havde besluttet sig for at ansætte en designer, og det blev mig. Jeg er virkelig glad for mit arbejde, Louise arbejder med mange forskellige ting, og jeg kan godt lide skalaspringene fra f.eks. porcelænskopper til stole. Vi er enige om mange ting, men har forskellig tilgang til formgivning, så jeg synes, at vi udgør et godt miks.«