»Og pludselig designer man jo«

Et sprogstudie i Paris førte via omveje til en designvirksomhed i Danmark og en tjekket magasinholder, som nu er på vej til udlandet. Kvinderne bag har taget springet fra skuespil og tv-produktion.

Foto: Foto: Liselotte Sabroe

Med en engelsk mor var Elizabeth Skytte tidligt flydende på flere sprog. Som 22-årig var hun tolk for det schweiziske OL-hold i roning.

Wencke Barfoed var bare glad for fransk, og ville pudse det af før hun tog hul på en uddannelse. De to blev veninder og tilbragte et halvt år sammen i Paris.

Se flere billeder i galleriet til højre....

Tilbage i Danmark blev Wencke optaget på Statens Teaterskole, blev skuespiller og lokkede Elizabeth til København.

Her tog hun hul på en karriere som produktionsleder i tv- og filmbranchen, og selv om de i alle årene har færdedes i samme miljø, er det først nu blevet til det samarbejde, der har resulteret i designfirmaet »WE shop«. De franske gloser har de kun haft brug for på ferier.

Men det kan ændres, for »WE shop« er ved at gøre sin entré i udlandet. Springet fra teater, film og tv til tilværelsen som selvstændige designere er ikke så stort som det syner. Wencke har altid haft behov for at skabe noget med sine hænder.

»Hjemme hos os kan man ikke danse på bordene, for jeg har selv lavet dem, og de er stadig prototyper,« siger hun, der er kreativ på flere fronter.

F.eks. har hun altid været optaget af at sætte materialer sammen og har tillige syet meget. »Og pludselig designer man jo,« konstaterer Wencke.

Det førte til nogle år med design og produktion af skindtøj.

»En hel del latterlige opfindelser er det også blevet til,« griner hun uden at uddybe, hvad verden måske er gået glip af.

Elizabeth er mere tiltrukket af selve salgsdelen. Hun vil gerne sælge og lader Wencke kreere. På den måde er rollerne klart fordelt. Og dog. For deres samlede styrke ligger både i deres forskellige kompetencer og i deres fortrolighed, hvor de som sparringspartnere kan overlappe og supplere hinanden. Det er med fælles hjerteblod, at de har skabt en række produkter – og et firma.

Bedre følelse

Idéen til firmaet blev undfanget for fire år siden. Dengang var Wenckes børn selvsagt yngre, og Elizabeths helt små. Begge kvinder var klar til at skifte »showbiz« ud med en mere regelmæssig hverdag.

»Der er bestemt ikke mindre arbejde ved at være selvstændig. Det er bare en bedre følelse at være sin egen herre,« siger de – næsten synkront. 

eres første produkt har vist sig at være et hit: en avisholder.

Den blev skabt i trods – som konsekvens af ophobede aviser – og ophobet irritation. Aviserne flød i entréen, og de skulle bundtes og bindes, før de kunne stilles ud til afhentning. Wencke gik i gang med at konstruere en anordning, som både samlede og ombandt aviserne.

At dømme efter hendes beskrivelse lyder den første version af avisholderen som noget, Georg Gearløs kunne have opfundet, og den blev da også ekstremt kompliceret. Så Wencke skrællede gradvis af og raffinerede.

Og det er i det hele taget kendetegnende for deres måde at designe på: At skære ind til benet – indtil nøglefunktionen står klar. Avisholderen i sin endelige version er et godt eksempel. Designet er enkelt og funktionelt. Farverne i pagt med tidens trend: mat sort og mat hvid.

Autodidakte

»Vi har ikke en decideret designuddannelse bag os og har heller ikke behovet for at skabe den helt unikke ting, som koster kassen,« siger Wencke Barfoed.

»Vi tror, at ambitionen om at skabe det fuldstændigt enestående produkt er større, hvis man lige er blevet færdig med en lang designuddannelse. Vores målsætning er at skabe et godt og funktionelt design i topkvalitet – og til en rimelig pris.«

Deres salgsteknik er sikkert heller ikke den, man lærer på designskolerne. 

Vi startede med at lave en liste over butikker, og så ringede vi på dørene de steder, hvor vi gerne ville have vores produkt solgt.«

Listen omfattede forretninger i hele landet. Elizabeth tog sig af Fyn og Jylland, og Wencke København og omegn. De kunne også have valgt at have en stand på Formland-messen i Herning, og så lade forhandlerne komme til dem. Men nej.

»Det er måske en omvej selv at henvende sig til udvalgte forretninger, men det giver større indflydelse,« er de enige om.  Og indflydelse er afgørende:

»Jeg kan lide at være beslutningstager og kan trække fuldt ud på min erfaring som produktionsleder,« siger Elizabeth Skytte.

»Vi kan næsten selv bestemme vores arbejdstider – en fordel når man har børn.«

De arbejder hårdt i perioder og kan så geare ned i andre. Fleksibiliteten ved at være sin egen er vigtig for dem begge. Men der er en bagside ved selvstændigheden, fortæller de »Man er altid på og altid opsøgende – gør du ikke noget, sker der ikke noget.«

De to kvinders ambition for fremtiden er meget klar: »Vi vil stadig findes om ti år.«

Midlet til et langt liv som selvstændige er at fortsætte med at skabe et godt og funktionelt design i et rimeligt prisleje. Der er flere produkter på vej.

Lige nu barsler de med en webshop. Og så er deres design på vej ind på det svenske, tyske, engelske og franske marked. Når deres avisholder forhandles i Paris, ja – så er vi tilbage, hvor det hele startede for 25 år siden.