Mona Bjørn Christiansen

»For det meste er det en leg, for vi producerer de ting, vi selv har lyst til at købe.«

Mona Bjørn Christiansen er autodidakt designer. Hendes fornemmelse for farver og mønstre er ikke kun populær herhjemme. Over 300 butikker i England sælger Green Gate-produkter.<br>Inspirationen til mønsteret på porcelænsserien »Selma« er hentet fra en flere hundrede år gammel tapetbort.<br>Foto: Morten Juhl Fold sammen
Læs mere

Store og små blomstermotiver hænger i farve- og mønsterorden på opslagstavlen. De får selskab af udklip fra internationale boligmagasiner med picnic-stemning på en engelsk herregård eller en sommerhave med et overdådigt beduintelt. På bordet ligger stofprøver i tilfældig orden og lyser op.

Udenfor trækker tunge skyer hen over himlen, og blæsten rusker i de store rødbøge og kastanietræer, men indendørs i firmaet Green Gates firmaresidens vis a vis Eremitage-sletten ved Tårbæk er der sommerstemning. Den står firmaets leder, Mona Bjørn Christiansen og hendes designerteam for.

På mac'erne arbejder de to grafikere, Nønne Gry Christensen og Helle Rolf Larsen, med nye mønstre, farvekombinationer og produkter: En ny form på puderne eller på taskerne eller en ny del til en porcelænsserie. Imens coacher Mona Bjørn Christiansen, retter lidt på striberne eller foreslår en anden tone omkring motivet.

Fra at være en lille enmandsbutik er Green Gate i dag et stort internationalt firma med 20 ansatte herhjemme og agenter i de fleste europæiske lande samt i Japan, Sydkorea, New Zealand og Australien. Sågar i kronprinsesse Marys hjemland, Tasmanien, har Green Gate en agent. Alene i England sælges det danske firmas produkter i over 300 butikker, bl.a. i Harrods.

Da Mona Bjørn Christiansen åbnede sin butik i 1997, var interessen for boligindretning stadig i sin vorden. Hun havde tabt sit hjerte til engelske boligtekstiler, specielt til den ny stil, som bl.a. Cath Kidston og Nana Campel stod for. Og Monas stil ramte plet. Samtidig nærmest eksploderede interessen for boligindretning, og efter et par år begyndte Green Gate at producere egne ting.

»I begyndelsen var det fordi, jeg ikke kunne finde de varer, jeg havde lyst til at sælge, og som kunderne efterspurgte. Men efterhånden blev de udenlandske metervarer også lidt for dyre,« fortæller Mona Bjørn Christiansen.

Den første Green Gate-kollektion blev vist på Formlandmessen i Herning og var en succes fra starten. I dag består forårs- og efterårs- vinterkollektionen tilsammen af 600 varenummre. Hver sæson har sin basiskollektion med Green Gates klassiske kombination af blomster, tern og striber. Dertil kommer en kollektion med nye farver og produkter, senest en ny »drenge-linje« i blå, hvide og røde farver.

»Den er til drenge i den alder, hvor mor endnu får lov til at bestemme indretningen på deres værelser, sådan lidt i New England-stil.«

Fra 100 ideer til fem mønstre

Kollektionen bliver til i et tæt samarbejde mellem Mona, grafikerne og indkøbschef Eva Maria Berggrein, men også den øvrige stab hos Green Gate bliver spurgt til råds, for de er jo i daglig kontakt med sælgere, agenter og butikker herhjemme og rundt om i verden. Det gode teamwork betyder, at firmaet har beholdt pionerånden fra dengang det blot var en lille butik.

»Vi starter hver sæson med omkring 100 ideer til nye mønstre og produkter, som så skæres ned til fem-ti mønstre. For det meste er det en leg. Vi producerer de ting, vi selv har lyst til at købe og bruge.«

Når Mona Bjørn Christiansen siger »vi«, er det ikke kun møntet på personalet. Hele hendes familie er mere eller mindre med i firmaet. Manden, Jesper Bjørn Christiansen, er både sparringspartner og administrerende direktør, og på nogle af de store inspirationsrejser er børnene også med. Senest har hele familien, Anja på 14, William på ti og August på syv år været tre uger i Thailand.

»Anja har allerede en god stilfornemmelse,« fortæller moderen med et stolt smil. »Når vi besøger små lokale markeder i Nordthailand, kan hun f.eks. finde en lille quiltet taske og sige: Det er lige en Green Gate-ting. Og herhjemme tjener drengene lidt lommepenge ved at være modeller i vort katalog.«

Mona lader sig inspirere meget af gammelt håndarbejde og gamle stoffer og mønstre. Da hun sidst var på messe i Paris købte hun et næsten antikt, halvmørnet patchwork-tæppe med hjem. Med et stik i hjertet har hun siden klippet det i stykker og sendt prøver ud til forskellige fabrikker, så de kan komme med et bud på, hvordan det kan laves på moderne maskiner.

En anden næsten uudtømmelig inspirationskilde er tre tykke bøger fra et gammelt fransk stoffirma. De er fra 1870 og indeholder hundredvis af håndmalede blomstermotiver - fra bittesmå violer til store buketroser, der er blomsterborter på stribet baggrund, og der er farvesammensætninger fra før verden gik af lave. Bøgerne købte Jesper Bjørn Christiansen i øvrigt for næsen af bl.a. Designers Guild på en stofmesse i Italien for nogle år siden, og de er i dag grundlag for flere af Green Gates mønstre. F.eks. på porcelænsserien »Selma«, hvor Mona har taget et enkelt blomsterhoved ud af en gammel tapetbort. På mac'en er den blevet duplikeret igen og igen, så man knap kan ane det oprindelige mønster.