Kristoffer Kjær

»Jeg ville prøve at lave en sofa-konstruktion, som ikke var set før. Jeg satte mig ned for mig selv og tegnede kragetæer på et stykke papir. Det tog fem minutter, så var den der«

Kristoffer Kjær har lagt sig til rette i sofaen fra Hover Collection. Han ville lave en anderledes sofa uden de traditionelle fire ben, deraf navnet Hover, som betyder svæve på engelsk. Armlænet er et lille sidebord i sig selv, hvor man kan stille vinglasset eller kaffekoppen. Foto: Kristian Sæderup Fold sammen
Læs mere

Vi kan takke 11. september for, at Kristoffer Kjær vendte reklamebranchen ryggen og begyndte at lave møbler. Det lyder måske lidt bizart, men ikke desto mindre var det terrorangrebene i New York, der gjorde udslaget. Den store ændring i forbrugernes holdninger og værdier, fik kunderne til at holde sig væk. Dermed stod den nyuddannede reklamemand uden udsigt til et job. Og hvad gør man så? Kristoffer Kjær sadlede om. Som møbelsnedker ville han kunne få afløb for nogle af sine mange andre kreative idéer.

»Jeg kan godt lide at finde på ting, og processen fra idé til færdigt produkt er jeg helt vild med. Hvad enten det handler om at lave reklamer, møbler, design, opfindelser eller koncepter. Jeg bliver nemt inspireret,« fortæller Kristoffer Kjær, der forlod København et år efter, at uddannelsen på Den Danske Reklameskole var i hus. Vel hjemme i Århus tog han hul på uddannelsen som møbelsnedker.

»Jeg bryder mig ikke om at gå på kompromis med de ting og møbler, jeg omgiver mig med. Det skal være kvalitet, lækkerier, ellers gider jeg ikke. Et håndværk ville jeg altid kunne bruge, tænkte jeg. Og nu behøver jeg ikke betale en møbelsnedker for at lave mine møbler, jeg kan selv afprøve, hvad der virker, og hvad der ikke virker.«

Hver kunstner har sine egne teknikker og metoder. Kristoffer Kjær bruger aldrig ret lang tid på at lave skitser.

»Jeg laver design ved at se f.eks. møblet for mig inde i mit hoved. Så tegner jeg et par kragetæer, som jeg er den eneste, der kan se, hvad forestiller. Bagefter fremstiller jeg det i hånden.«

Som sagt, så gjort. Kristoffer Kjærs egen møbelserie, Hover Collection, består indtil videre af en sofa, daybed, lænestol, sofabord, skrivebord, skænk og en bænk. Mange timers hårdt snedkerarbejde med andre ord. Men Kristoffer Kjær får det til at lyde så let:

»Jeg ville prøve at lave en sofakonstruktion, som ikke var set før. Jeg satte mig ned for mig selv og tegnede kragetæer på et stykke papir. Det tog fem minutter, så var den der.«

Konceptet har Kristoffer Kjær designet og udviklet over et par kopper kaffe sammen med sin gode kammerat fra Århus, arkitekt Mikael Høilund. I dag har vennen dog trukket sig ud af samarbejdet, så Kristoffer Kjær, der blev udlært møbelsnedker sidste år, står selv ved roret i det lille firma, Hover.

I de sidste to år har besøgende på Copenhagen International Furniture Fair i Bella Center kunne nyde synet af de »svævende« møbler på Talent Zonen. På alle Hover Collections møbler er konstruktionen den samme der er ikke nogen direkte forbindelse mellem gulvet og selve siddefladen, så det ser ud som om, at den svæver over gulvet og bygger på tanken, at man kan udvikle alle slags møbler, der har ben, på samme, simple måde.

»Alle sofaer har fire ben, en plade og en hynde. Det gad jeg ikke. Min sofa er, selv om den er lang, en let sofa, der kan opleves fra alle tænkelige vinkler. Det er ikke ret mange sofaer, man kan stilles frit i rummet, for bagsiden er ikke så køn som forsiden, men efter min mening er Hover-sofaen stilren hele vejen rundt.«

Kristoffer Kjær sidder i lænestolen, der sammen med sofaen står i hans egen lille, lejlighed påØsterbro. På det brede, armlæn af wengé står hans vandglas.

»De brede armlæn har en særlig funktion. De er ikke kun til at støtte sin arm på eller læne sig ind over. Det er også til at sætte ting fra sig på. Sin bog, sit vinglas eller sin kaffekop. På sengen, som er på vej, går armlænet igen. Det er tiltænkt en natlampe eller et vægur,« fortæller Kristoffer Kjær, der også gerne ser armlænet brugt som midlertidig siddeplads.

Trods sine to udstillinger på møbelmessen i Bella Center, har Kristoffer Kjær endnu til gode at opleve det store gennembrud. Ros er der nok af, men lige nu bruger han flere penge, end han tjener. Det skyldes bl.a. at han nægter at gå på kompromis. Træarbejdet laver han selv på et værksted hos inventar- og byggefirmaet Jönsson i Herlev, hvor han stod i lære som møbelsnedker. Stålkonstruktionen laves af en smed på Als, og Kvadrat, der har hovedsæde i Ebeltoft, leverer det sorte, bløde uldstof, som de fleste af møblerne er betrukket med. Det sorte læder, som beklæder kollektionens daybed er sponsoreret af Bent Krogh A/S, som i øjeblikket også overvejer, om de skal begynde at producere og sælge både den, lænestolen og sofaen. Peter Lassen, direktør og grundlægger af Montana, har bl.a. hjulpet Kristoffer Kjærs møbelkollektion økonomisk.

»Kvalitet betyder alt for mig. Jeg kan godt lide at udføre mit håndværk fra bunden og uden at snyde. Jeg har da overvejet at samarbejde med dem, jeg kalder »billigproducenter«, uden at det skal lyde alt for hovski snovski. Men at få produceret dele i for eksempel Kina, dur ikke. Ikke for mig.«

Er det en holdbar strategi?

»Jeg kunne vælge at få lavet mine møbler billigt, sælge dem til rimelige priser og tjene godt på det. Men om et par år er der ingen, der vil have noget med Hover Collection at gøre så. Min strategi er langsigtet og baseret på kvalitet, så forbrugerne ikke mister interessen efter kort tid.«

Møblerne i Hover Collection er store og solide og kræver derfor en hel del plads for rigtigt at komme til deres ret. Derfor er det primært kontraktmarkedet, Kristoffer Kjær har i tankerne og selvfølgelig folk med store hjem og tilsvarende pengepunge.

»Jeg laver ikke møbler som dem, du kan købe i Ilva eller Biva. Jeg laver møbler til folk, der ikke er bange for at bruge penge på kvalitet og kan kende godt håndværk og design, når de ser det.«

Du går ikke på kompromis med materialer og udførsel. Hvad med din æstetiske sans?

»Jeg har ikke noget imod lidt sjov i gaden, så hvis en excentriker skulle bestille en lænestol med en pink hynde, og har et forslag til et fedt materiale, kan jeg nok overtales. Men der er dog grænser! Designet skal være så stilrent og stringent som overhovedet muligt. Bladholdere kommer der aldrig på. Hover Collection er uden dikkedarer, ikke som de gamle DSB-toge, hvor kopholdere og askebægre kunne trækkes frem af sæderne,« svarer Kristoffer Kjær med fast stemme.