Kongelige figurer i nye frække klæder

Shane Brox har i sit børnestel for Royal Copenhagen tegnet de velkendte figurer ind i den eventyrverden for børn, han altid instinktivt har vidst, han skal beskæftige sig med.

Shane Brox bag det imponerende skrivebord som han købte, mens han arbejdede hos Levis i Bruxelles. Skrivebordet er senere blevet lakeret sort. Fold sammen
Læs mere
Foto: Benita Marcussen

Kan man tage et af Royal Copenhagens ikoner, figuren af isbjørnen, og pynte den med lange kunstige øjenvipper, perlediadem og et lyserødt brusende balletskørt?

»Nej,« for sådan behandler man ikke kongeligt porcelæn, mente en af de medarbejdere, der pakkede isbjørnen ud af sin kasse, da den kom retur fra en salgsmesse i Frankfurt. Så hun trak resolut tylsskørtet af isbjørnen og smed det i skraldespanden sammen med de kunstige øjenvipper og diademet i den tro, at nogen havde lavet fis med de fine figurer. Så designer Shane Brox måtte sætte sig til symaskinen og sy et nyt – og endnu flottere – balletskørt til isbjørnen, som i sin nye rolle er en prima ballerina ved navn Isadora, og som sådan optræder på både Shane Brox’ julebord hos Royal Copenhagen og på pigeudgaven af hans nye børnestel Maskerade.

Det er Shane selv, der fortæller historien som eksempel på, hvilken balancegang man bevæger sig ud i, når man piller ved det kongelige porcelæn.

»Porcelænet er på den ene side forbundet med stor ærefrygt, og vi har vel allesammen som børn været på besøg hos en tante eller bedsteforældre og fået at vide, at vi skulle passe på og endelig ikke røre ved de kostbare figurer. På den anden side ser de fleste i min generation figurerne som ubrugeligt nips og dårlig smag,« siger Shane Brox.

Selv er han meget facineret af porcelænsfigurer og har samlet på de mærkeligste af slagsen i 20 år. Men før Royal Copenhagen for tre år siden bad ham komme med et bud på et nyt børnestel, havde han som designer aldrig arbejdet med porcelæn.

»Og eftersom det var Royal Copenhagen, der gav mig opgaven, syntes jeg, at mit stel skulle knyttes sammen med det kongelige porcelæns historie,« siger han.

Så Shane Brox gik på opdagelse i Royal Copenhagens skatkamre. Og kom tilbage med en forsamling af figurer, som han syntes, at han kunne give liv og personlighed.

Isadora Isbjørn er endt på pigernes flade tallerken, mens den snobbede prinsesse de Petit Pois pryder den dybe. Figuren af Prinsessen på Ærten er skabt af Gerhard Henning og blev første gang vist frem i 1911. Figuren er umådelig arbejdskrævende både at støbe og at male og er det allerdyreste stykke porcelæn i verden. 1,5 mio.kr. koster den 45 cm høje figur, som der sidste år blev solgt to eksemplarer af: En til Rusland og en til Taiwan. I de seneste 100 år er der kun lavet ni figurer af prinsessen, som kan beundres i Royal Copenhagens museum i butikken på Amagertorv.

Drengenes stel har på den flade tallerken en hvid kat, som Shane Brox har gjort til en fræk tyveknægt ved navn Elvis med sort maske, stribet T-shirt og en hel sæk med guld og ædelstene. På den dybe tallerken sidder hundehvalpen Boo-Boo, som næsten ikke er til at genkende, fordi den har klædt sig ud som spøgelse.

Kruset er dekoreret med søhesten Sylvester, som til daglig sidder på låget af sukkerskålen i Mågestellet.

»Stellet som vi elsker at hade i Danmark. Men det er faktisk meget, meget fint lavet. Især borterne og søhesten er jeg meget betaget af, mens jeg har det lidt sværere med mågerne,« indrømmer Shane.

Søhesten er hovedperson i børnebogen Maskerade, som Shane Brox skrev samtidig med, at han lavede stellet,

»Min hovedperson skulle være lille og have en lidt sårbar karakter. Og så har søhesten en meget smuk facon,« siger Shane.

Bogen handler om porcelænet i mormors vitrineskab, som klæder sig ud og holder fest en aften, hvor mormor ikke er hjemme. I bogen optræder også bl.a. professor Ugle og skipper Tetud. Figurer som også er med på julebordet hos Royal Copenhagen.

Shane Brox er født i Canada, er vokset op i Nordnorge og kom som 18-årig til Danmark for at gå på Designskolen i Kolding. Som færdiguddannet i 1991 fik han arbejde hos Levi’s og arbejdede bl.a. på koncernens europæiske hovedkvarter i Bruxelles.

»Jeg var hos Levi’s i otte år, men jeg har hele tiden instinktivt vidst, at jeg skal arbejde med formidling til børn. Jeg elsker eventyruniverset, men havde nok brug for at blive mere moden, få noget erfaring og finde mig selv, før det kunne blive til virkelighed. Hos Levi’s lærte jeg meget om at tænke i koncepter, og det har været en fantastisk styrke i udviklingen af Maskerade,« siger han.

Mange børn har lært ham at kende i det nye DR1-børneprogram »Shanes verden«, hvor han klipper og klistrer og får fantastiske historier ud af gamle køkkenruller og andre hverdagsting fra sit værksted. Hans hund Jacob spiller en vigtig rolle i programmet, og Shane Brox har måttet lide den tort at modtage fan-mails til Jacob, hvor han ikke selv er nævnt med et ord.

Shane arbejder nu med at lave sparebøsser og bestik til Maskerade-stellet, og han er også involveret i et projekt vedrørende Royal Copenhagens figurer.