Kender du Kähler?

Den gamle, hæderkronede keramikvirksomhed, Kähler, er blevet overtaget og moderniseret af Holmegaard. I den forbindelse har en række nutidige designtalenter nyfortolket Kähler-keramikken og dermed føjet endnu et kapitel til virksomhedens 170-årige historie.

Søren Thygesen har tidligere været ansat hos Kähler, og Faccetta er rent faktisk et design, som han lavede for ti år siden. Skålen er lavet med henblik på masseproduktion, men dengang var det ikke muligt at sætte produktionen i gang i samme omfang, som Holmegaard nu har gjort. Faccetta-skålen fås i tre højder, fra 90 til 175 cm. Prisen er fra 199 til 299 kr. Fold sammen
Læs mere

Kähler er dansk keramiks succeshistorie. En historie, som begynder helt tilbage i 1839, da tyskfødte Joachim Christoph Hermann Kähler sagde op på kakkelovnsfabrikken i Næstved og købte et pottemagerværksted i samme by. Her begyndte han at producere sine egne kakkelovne og diverse pottemagervarer. Efterspørgslen på varerne steg, men det var først, da sønnerne Hermann August og Carl Frederik tog over, at virksomheden for alvor voksede.

Hermann byggede en fabrik uden for byen, som efterhånden kom til at arbejde under industrilignende vilkår. Men de kunstneriske eksperimenter blev fastholdt. Vaser, potter, skulpturer og krukker er blevet skabt af førende kunstnere gennem fire Kähler-generationer på værkstedet i Næstved. Blandt de mest prominente kan nævnes Thorvald Bindesbøll, Svend Hammershøi og i nyere tid, Sten Lykke Madsen og Lin Utzon.

Den fjerde Kähler-generation blev også den sidste til at stå i spidsen for virksomheden, som blev solgt fra i slutningen af 1970erne. 20 omskiftelige år fulgte, indtil Inge og Knud Sørensen overtog i 1993 og satte gang i produktion og udvikling. For et års tid siden besluttede de to ejere, at det var på tide med friske kræfter, og de satte derfor virksomheden til salg.

Holmegaard blev udvalgt blandt flere interesserede købere og overtog ved årsskiftet hele etablissementet og ikke mindst det kvalitetsklingende navn, Kähler.

Prisen var godt otte millioner, og Holmegaard har desuden investeret et tilsvarende millionbeløb i relanceringen og markedsføringen af den 170-årige Kähler-keramik. I den forbindelse har man inviteret en gruppe nutidige, fremtrædende designere t indenfor i værkstedet for at hjælpe med moderniseringen af Kähler. Blandt dem øbeldesignerne Cecilie Manz og Louise Campbell. Hver især har designerne nyfortolket det gamle brand ofte med inspiration af tidligere produktioner.

Alle keramikvarerne kan købes i butikkerne fra slutningen af denne måned til overkommelige priser.

»Vi har gerne villet gøre mærket mere tilgængeligt. Også prismæssigt,« fortæller Jesper Holst, som er marketing- og produktudvikler hos Holmegaard A/S.

»Vi har store forventninger til salget. Endnu flere skal kende Kähler og ikke mindst historien bag,« siger Jesper Holst.

Selv om Kähler bliver mere udbredt, er traditionen med at producere såkaldt kunstner-keramik blevet fastholdt efter overtagelsen. Per Arnoldi, som også tidligere har lavet unik keramikkunst for Kähler, er netop nu i gang med at lægge sidste hånd på en samling skåle, fade og vaser, som skal udstilles forskellige steder i landet, bl.a. i udstillingslokalerne på fabrikken i Næstved.