Har dit hjem primadonnanykker?

Hvis din bolig er rummelig, har en vis karisma og gerne kradse kulører, vil den måske være velegnet som kulisse for en spille- eller reklamefilm. Location scout Rikke Tina Ulnits er altid på udkig efter fotogene hjem.

Rikke Tina Ulnits fik sit gennembrud som location scout i USA, hvor hun fandt den perfekte majsmark med den klassiske, ubemandede salgsbod ved vejkanten. Udover at caste boliger og omgivelser går hun til hånde under filmoptagelser. Foto: Jan Jørgensen m.fl. Fold sammen
Læs mere

Når en dansk filminstruktør lige står og mangler en højloftet spisestue i patricierstil, et strømlinet samtalekøkken eller en landlig Polle fra Snave-ejendom med egen autoophug i forhaven, så kan det meget vel være Rikke Tina Ulnits, der bliver kontaktet. Hun har siden 2001 været indehaver af enmandsfirmaet Girlscout.dk, der har specialiseret sig i at opstøve egnede locations til spille- og reklamefilm. De seneste år er det blevet mere almindeligt at benytte autentiske locations i den danske filmbranche. Det er nemlig både kostbart og omstændeligt at skulle leje studier, der som regel skal ombygges og nyindrettes helt fra fodpanelerne.

»Mange instruktører er desuden interesseret i det ekstra, de får foræret ved at optage i en bolig, der allerede har en personlighed,« siger den 37-årige location scout, der også ind imellem påtager sig ansvaret med at være location manager på en hel filmproduktion. Det vil sige, at hun tager hånd om alle dele af logistikken omkring de forskellige optagesteder, udendørs- som indendørs.

Det indebærer blandt andet at skulle fremskaffe de nødvendige tilladelser fra typisk kommune og politi, hvis optagelserne kræver gadeafspærring og reservation af parkeringspladser til filmholdets som regel omfangsrige bilpark. Ofte vil der også være ejerforeninger og naboer, der skal informeres og tages i ed. Og så er der de mere tekniske forhold, for eksempel vedrørende tilstrækkelig strømforsyning og støjbelastningen fra området, der skal vurderes. Det sidste kan eventuel afdæmpes med enten tykke tæpper på gulvet hos overboen eller en timing, der betyder, at filmholdet møder til dagens optagelser før byen og boligblokken for alvor vågner til dåd.

»Når vi optager hos private, er vi meget omhyggelige med at respektere stedet som et hjem, hvor der faktisk bor mennesker. Derfor er det vigtigt, at vi på forhånd har alle aftaler på plads. Ikke mindst med hensyn til forsikringsforhold, rengøring og præcist, hvilket tidsrum vi kan disponere over boligen,« siger Rikke Tina Ulnits, der i foråret vendte hjem efter to et halvt år på Sicilien.

Dette professionelle time out, der skyldes en italiensk kæreste og førte til ejerskab og drift af to strandbarer, har tilsyneladende ikke sat hende tilbage i branchen, hvor hun tidligere ofte har været med på Søren Faulis reklamefilm samt arbejdet en del sammen med instruktøren Niels Gråbøl. Hen over foråret og sommeren har hun skaffet locations til ikke mindre end fire spillefilm og en hel del reklamefilm.

Rikke Tina Ulnits’ udgangspunkt var engang et ønske om at blive filmfotograf og en mere eller mindre selvkomponeret amerikansk mesteruddannelse som stillfotograf, som har trænet hendes blik for, hvad der virker på fotos og film.

Hendes allerførste job som location scout foregik således på Long Island, da hun boede i New York i slutningen af 1990erne. Hun skulle finde den helt rigtige all american majsmark med den klassiske, ubemandede salgsbod ved vejkanten. Den opgave løste hun til perfektion. Da hun i forvejen i mange år havde forsøgt at placere sig i den danske filmbranches fotoafdeling, fandt hun ud af at kombinere de to ting, da hun atter vendte tilbage til København.

Girlscouts arkiv over private boligejere, der gerne stiller deres hjem til rådighed, er til dels opbygget af kontakter, hun har fået ved at sætte efterlysningsplakater op i et par af de mere funky genbrugsforretninger på Østerbro, hvor hun selv bor. Disse butikker frekventeres af boligejere, der interesserer sig for indretning med et særligt twist og ofte selv har særprægede hjem, er hendes erfaring. Hun går også ind imellem på café og studerer glittede boligreportager i damebladene, mens hun flittigt noterer navne ned. Desuden hjælper en del venner og bekendtes bekendte gerne til og stiller deres hjem til rådighed.

»Det letter mit arbejde en hel del, hvis folk på forhånd selv er interesseret i at vise deres hjem frem. Deres motivation er ikke så meget honoraret, men først og fremmest, at de synes, at det er skægt at kunne se deres eget hjem på film. Det kan være lidt sværere, hvis vi selv skal ud og ringe på og overtale en husejer, hvis funkisvilla, vi har fået øje på,« siger hun.

Girlscout har desuden kontakt til en række ejendomsmæglere, der ved, hvor der er villaer og liebhaverboliger, som de købeafventende ejere måske gerne låner ud for et honorar på ca. 3.000 kr. om dagen for spillefilm og helt op til 10.000 kr. per dag for reklamefilm. I nogle tilfælde er en tom villa, filmholdet frit kan indrette og disponere over i op til flere dage eller uger, den bedste løsning.

»Men ellers er jeg altid på udkig efter boliger, hvor der er farve på væggene eller spændende tapeter og som gerne har en lidt speciel indretning. De hvide vægge, vi ser alle vegne, er instruktørerne ved at være godt trætte af. Rent fotografisk fungerer kridhvidt heller ikke så godt, fordi det overstråler alt andet. Nogle gange får vi faktisk lov til at male en hel stue om. Eller blot en enkelt væg. Bagefter maler vi den så tilbage igen i den oprindelige farve, hvis ejeren ønsker det,« forklarer Rikke Tina Ulnits, der altid gennemfotograferer hele boligen fra eventuel kælder til eventuel kvist og fra samtlige vinkler, så instruktøren, scenografen og fotografen præcist ved, hvad der kan ses i billedet, når kameraet drejes 180 grader rundt.

Hun tager desuden bestik af, hvor mange rum i boligen, der egentlig er velegnet til optagelser.

»Vi mangler altid badeværelser og køkkener, som er lidt særprægede og hvor der er tilstrækkelig med plads og gode lysforhold til optagelser,« sukker hun.