Fanden var løs i Laksegade

Den nu stille og fredelige gade i det gamle København lå oprindeligt ned til stranden og var en del af et meget livligt havneområde. Og så har den lagt navn til et udtryk, der betyder nogenlunde det samme som »lokummet brænder«.

BM200710106101097AR.jpg
Laksegade med Nikolaj Plads i baggrunden.<br>Foto: Jan Jørgensen Fold sammen
Læs mere

Engang gik det yderst livligt for sig i de smalle stræder omkring Nikolaj Plads. Det var i kong Christian den Fjerdes tid et rigtigt havnekvarter med en masse værtshuse, bl.a. Det Røde Hav, og letlevende damer. Senere tiltrak det kunstnere og bohemer og blev kendt som minefeltet - det nærmeste København har haft til det parisiske Montparnasse.

I dag er Laksegade midt i kvarteret et af de mest stille og fredelige steder, man kan bo i det indre København. Den er genbo til et teater, Boldhusteatret, og der er en del restauranter, caféer og værtshuse i kvarteret, der ellers mest byder på antikvariater og kunsthandler. Men den har faktisk lagt navn til et udtryk, der dækker nogenlunde det samme som »lokummet brænder«, nemlig »Fanden er løs i Laksegade.«

24-årige Anders Fløe Svenningsen, der har boet i Laksegade i to år, kender godt udtrykket.

»Det kommer af, at der for et par hundrede år siden var en mægtig ballade herinde. Der var nogle, der smed møbler og alt muligt andet efter folk på gaden. Politiet blev tilkaldt, men fandt ikke de skyldige. Derfor talte man om, at det var spøgelser eller måske ligefrem Fanden selv, der var løs i Laksegade,« fortæller Anders Fløe Svenningsen.

Han er filminstruktør, tidligere elev fra Den Europæiske Filmhøjskole i Ebeltoft og har sammen med sin bror, der er jurist, og en kammerat fra Filmhøjskolen, der er producer og klipper, etableret et filmselskab, Backbone Pictures Aps.

»Vi laver kortfilm, men arbejder også for andre, indtil vi kommer rigtigt i gang,« siger Anders, der som 19-årig, inden han kom på Filmhøjskolen, vandt førsteprisen på Højskolernes Filmfestival.

Anders, der også maler og kører motorløb - han fik racerlicens to dage efter at han tog kørekort - boede i Rysensteensgade på Vesterbro, inden han fandt lejligheden i Laksegade.

»Jeg ville gerne bo et sted, hvor jeg kan spille højt uden at genere andre, og det kan jeg her, hvor jeg har en kælder uden naboer,« siger han om sin stuelejliged på 89 kvadratmeter i to etager.

»Det var et tilfælde, jeg fandt lejligheden, men jeg kendte godt gaden, for jeg var med til at filme herinde som runner på Nynne-filmene. Laksegade bliver nemlig tit brugt til filmoptagelser, måske fordi der ikke er særlig meget trafik i den.«

I dag er det mest finansfolk og ansatte i ministerierne, der færdes i kvarteret, Den Danske Bank har sit hovedkvarter i Holmens Kanal og kontorer i Laksegade, og Nationalbanken ligger overfor. Der er også flere ministerier i kvarteret, der har udsigt til Christiansborg.

Men oprindeligt blev kvarteret bygget af Christian den Fjerde som småskipperhuse - såkaldte boder - til sømænd. Nikolaj Kirke er da også bygget til ære for sømændenes skytshelgen, Sankt Nikolaj.

Da kongen senere byggede Nyboder til flådens folk, blev kvarteret kaldt Gamle Boder. Men da gaderne var opkaldt efter havdyr som ulke, hummer og laks, hed det i folkemunde aldrig andet end »Mayonaisekvarteret«.

Kvarteret, inklusive Nikolaj Kirke, brændte i 1795, men blev genopført i klassicistisk stil.

»Vores hus er vist det eneste, der er fredet,« siger Anders om opgangen, der består af fire ejerlejligheder, den nederste og den øverste i to etager.

»Her kommer meget tit turister på guidede byvandringer gennem gaden. Det er meget sjovt, for man kommer til at opleve sine egne omgivelser på en anden måde, når man ser dem med turisternes øjne,« mener han.

Foruden stilheden - og muligheden for at larme uden at genere andre - sætter Anders Fløe Svenningen især pris på den centrale beliggenhed.

»Metroen ligger lige for enden af gaden, og det tager kun et minut at komme op på Strøget. Selv om her er helt stille om aftenen og i weekenderne, er det ens eget valg, om man vil være alene eller ej. Man skal ikke gå mange skridt for at se andre mennesker,« slutter Anders Fløe Svenningsen.