Det luner alt sammen

Dansk designede plaider fremstillet i Sydamerika af alpakauld er blevet et hit. Bag tæpperne står økonomen Lasse Elvang, som skiftede branche efter en ferietur til Peru.

Lasse Elvang og Tina Johannesen, her med lille Natasja, fik ideen til at producere og sælge alpaka-plaider, efter at de havde været i Peru på ferie. Tørklædet, som Tina Johannesen har om halsen er også af alpakauld, og bliver det næste produkt, som designvirksomheden lancerer. Plaiderne koster fra 549 kroner og op til 1.999 kroner afhængig af om det 100 pct. alpaka eller blandet med fåreuld.<br>Foto: Morten Juhl Fold sammen
Læs mere

Fin og tyndt, varmt og endnu blødere end det blødeste pashminatørklæde. Sådan cirka føles et stykke stof vævet af uld fra alpakaen, der ligner lamaen, og som lever i den sydlige del af Andesbjergene. Men trods de fine kvaliteter var der indtil for nylig ikke mange herhjemme, som kendte alpakaens fortræffeligheder. Det gjorde Lasse Elvang heller ikke, indtil han i 2002 rejste på ferie til Peru sammen med sin kæreste Tina Johannesen.

Men i dag er ulden blevet Lasse Elvangs levebrød qua firmaet Elvang Denmark, der designer og producerer plaider og puder i alpaka. Egentlig er han uddannet økonom og havde aldrig forestillet sig, at han skulle arbejde med tekstiler. Men en stak hjembragte plaider fra Peru, købt som gaver til venner og familie viste sig at blive et vendepunkt.

»Flere måneder efter de havde fået gaven, kom vores venner og familie stadig og fortalte, hvor glade de var for deres plaid,« siger Lasse Elvang.

Tæpperne blev lovprist både fordi de var tynde og elegante, men stadig varme. Og så fnuggede de ikke. Lovprisningen satte nogle tanker i gang hos Lasse Elvang, som undrede sig over, at alpakatæpperne tilsyneladende ikke kunne købes i Danmark.

»Jeg opsøgte derefter en række boligbutikker mere systematisk, men fandt stadig ingen, der havde produktet.«PÅ DET TIDSPUNKT arbejdede han fuldtid som økonom i Sonofon, mens Tina Johannesen arbejdede på Institut for Menneskerettigheder i København. Tanken om at sælge plaiderne i Danmark havde imidlertid bidt sig så fast hos Lasse Elvang, at han snakkede om det hele tiden, fortæller Tina Johannesen:

»Så til sidst, sagde jeg til ham: Så gør det dog!«

Lasse Elvang tog derfor en stak under armen og besøgte igen en række boligbutikker, denne gang for at høre, om det var et produkt, de ville sælge.

»Til min store overraskelse var de meget interesserede, og jeg fik samtidig en masse praktisk input fra forretningerne,« fortæller Lasse Elvang.

Butikkerne rådede ham blandt andet til at tage på Heimtex-messen i Frankfurt, der er verdens største for boligtekstiler.

»Så jeg lejede en stand til messen i januar 2004 og købte plaider for det meste af min opsparing,« fortæller han.

Inden da havde Lasse Elvang været en tur til Peru for at lave leveringsaftaler med fabrikken, som han havde fundet ved et opslag på Google. Samtidig havde han sikret sig, at plaiderne blev produceret under ordentlige forhold og uden brug af børnearbejdere. Fabrikken beviste ret hurtigt, at de også kunne levere til tiden, og op til Heimtex-messen leverede de endda før tid, da en levering pludselig måtte fremskyndes flere dage.

»Vi modtog leveringen på 48 plaider aftenen før messen startede, og Tina måtte sidde og sy mærker på i hånden,« husker Lasse Elvang.

Men det var ikke det eneste problem, de to nybegyndere i tekstilbranchen stødte ind i.

»Vi mødte op, og der var ingenting udover et betongulv og et par Ikea-borde. Så vi måtte i tyskernes »Tæppeland« og købe gulvtæpper samt finde en lokal til at lave lys på standen. Vi arbejdede hele natten. Det var fuldstændig absurd,« fortæller Tina Johannesen.

På messen mødte de stor interesse, selvom det kun blev til én rigtig ordre.

»Men vi fik mange gode kontakter, og i løbet af det næste halve år fik vi en række ordrer. Mange af dem har vi som kunder i dag,« fortæller Lasse Elvang.

Efter møbelmessen i Bellacentret i foråret 2005 besluttede Lasse Elvang sig for at satse 100 procent på »Elvang Denmark« og sagde farvel til jobbet i Sonofon. I DAG SÆLGES ELVANGS plaider i over 20 lande. Slagets gang styrer Lasse Elvang med en enkelt medarbejder fra et lille kontor på Frederiksberg. Tina Johannesen har hjulpet en del med det administrative i løbet af sin barselsorlov, og al produktudvikling tager de sig fortsat af sammen. Det er også Tina, der vælger de farver, plaiderne skal produceres i. De bliver løbende skiftet ud, alt efter hvad der er fremme i moden.

»I øjeblikket er det enten de naturfarvede eller kontrastfarver som pink, postkasserøde og orange, der sælger. Jeg tror, at mange forbinder en plaid med et vinterprodukt, og derfor vil de gerne have pangfarver til at lyse op,« siger Tina Johannesen.

Lasse Elvang og Tina Johannesen udvikler hele tiden idéer til nye produkter med alpakauld. Da parret blev forældre, lancerede de for eksempel en babyplaid, og senest har de etableret et sammarbejde med Monica Ritterband, som har designet mønstre til plaider. Ifølge parret Elvang er det med til at tilføre plaiderne en mere kunstnerisk dimension til deres plaider og give folk mulighed for at vælge noget design. Find mere information på www.elvang.net