Blomster med måde

Engang var blomster og alt hvad der skinnede bandlyst hos H. Skjalm P.

>Indehaveren af Skjalm P, Vibeke Vestergaard og firmaets unge kreative sjæle Betina Ryggard Jensen og Lasse Jørgensen. Foto: Jan Jørgensen m fl. Fold sammen
Læs mere

For dem, der blev født i 60erne eller tidligere, behøver Skjalm P ikke den store præsentation. Han var manden, der bragte den moderne brugskunst til landet, solgte rustikke rødvinsglas i tusindvis og ternede bomuldsstoffer i kilometervis.

Men Skjalm P, med det borgerlige navn Hagbarth Skjalm Petersen, var også formand for Københavns City Center og meget aktiv dengang Strøget blev til gågade. Han var med i flere andre projekter til forskønnelse af hovedstaden. Det er historie nu. Skjalm P blev 73 år og døde i 1995, men hans butik er stadig lige så aktuel med sidste nyt inden for brugskunst og køkkenredskaber, som da den åbnede i begyndelse af 1950’erne.

Hans kone, Lisbeth Westergaard, var med fra starten, men lod Skjalm P om al det udadvendte arbejde. Hun havde det – og har det stadig – bedst med at sidde bagved på kontoret og trække i trådene derfra.

I begyndelsen handlede Skjalm P kun med antikviteter, siden kom der spanske glas, rørflettede børnestole og spanske tæpper til. Ja, faktisk var butikken den første herhjemme, der miksede møbler og brugskunst i samme butik.

Skjalm P tog ofte til London og her fandt han de mange – nu klassiske – køkkenting.

»Dengang rejste man ikke selv ud til Indien eller Vietnam og købte ting,« fortæller Lisbeth Westergaard. »Vi købte ind på en kæmpestor messe i Birmingham. Første gang bestilte vi varer for 2.000 kr., men det beløb tog englænderne ikke helt alvorligt, så vi måtte afgive en større ordre, og det blev så grundlaget for vores engros-afdeling.«

Stilen hos Skjalm P blev hurtigt berømt. Her købte de designbevidste københavnere gaver som gedigne køkkenting og ternede puder til sofaen. I tekstilafdelingen lå rulle efter rulle med ensfarvet, stribet eller ternet indisk bomuld. Alt blomstret var bandlyst.

Dengang blev boligtekstilerne ikke udskiftet så hurtigt som nu, hvor der kommer nyt hvert halve år. »Vi er jo blevet større, siger Lisbeth Westergaard, og kunderne spørger efter nyheder.«

I dag forestås idéudviklingen, nyt design, indkøb, markedsføring og salg af firmaets to unge kreative ildsjæle, Lasse S. Jørgensen og Betina Rygaard Jensen i tæt samarbejde med Lisbeth Westergaard, der sidder i kontoret ved siden af.

Hvem der har det sidste ord, når kollektionen skal fastlægges, vil ingen af de tre umiddelbart svare på.

»Det burde være mig,« siger Lisbeth Westergaard med et smil, »men de unge er jo så gode til at finde de rigtige farver og mønstre.«

Lasse og Betina har en guldgrube til inspiration lige ved hånden. Lisbeth Westergaard har gemt de gamle kataloger, mode- og boligmagasiner fra alle årerne, og dem bliver der bladret flittig i, når der skal findes ideer til farver og mønstre. Betina og Lasse søger også ideer på de store messer for brugskunst i bl.a. Frankfurt og Paris.

Og på Formland i Herning har Skjalm P en stor stand, hvorfra varerne sælges til hele Skandinavien, England, Tyskland m.fl.. Omkring 50 pct. af omsætningen hidrører fra eksporten.