60 år med Ikea-kataloget

I fredags sendte Ikea det 60. katalog på gaden, og i år kunne det også hentes som applikation til iPhone og iPad.

Ikea-kataloget gennem tiderne. Se også billedserien i artiklen herunder. Fold sammen
Læs mere

Det er 60 år siden det første Ikea katalog udkom.

Se den sjove billedserie med Ikea-kataloget gennem tiderne her til højre >>

Dengang var det en beskeden tryksag på ni sider med et oplag på 250.000 eksemplarer. I dag er kataloget verdens største tryksag med et oplag på 198 millioner eksemplarer, trykt på 27 forskellige sprog.

På fredag ligger det klar i de fem danske Ikea-varehuse, og i løbet af de næste tre uger vil det blive omdelt i og omkring de største byer, ikke kun herhjemme, men worldwide. For verdens største varehus prøver faktisk at synkronisere udgivelsen af 2011-kataloget, så det kommer ud samtidig i alle de 41 lande, hvor varehusene findes.

Som noget nyt kan kataloget i år også hentes som applikation til iPhone og iPad. Kataloget kan hentes på Ikea.dk's app-store fra 16. august.

Men trofaste tilhængere af papirkataloget behøver ikke at frygte, at det bliver 100 pct. elektronisk indenfor en årrække:

”Kataloget er faktisk det mest hellige af alle vores produkter”, siger Lena Gaarde, kommunikationschef for Ikea Danmark.

”Det er ikke kun et salgskatalog, der gælder det næste 14 dage. Priserne og ideerne holder frem til august næste år. Vi betragter kataloget som en inspirationskilde for forbrugerne, fyldt med ideer til indretning af stuen, køkkenet, soveværelset, ja selv den ledige plads under kældertrappen, giver vi bud på, hvordan den kan indrettes.”

Hverdags-drømme

Ifølge livsstilsekspert Niels Erik Folmann byder Ikea-kataloget på 'hverdags-boligdrømme', og det er baggrunden for dets succes:

"Det er indretningens svar på kogebøgerne fra Karolines Køkken. Og i fortiden hvad varekataloget fra Daells Varehus gjorde for den helt almindelige familie. Vi elsker at indrette, flytte rundt, få lidt nyt, få nye farver ind i stuerne (for alle vores vægge er jo hvide!!) – og det kan Ikea.

Derfor er Ikea-kataloget ventet af mange med spænding. En anledning til lidt hverdagsboligdrømme," mener Niels Erik Folmann, som peger på, at Ikeas væsentligste salgsparameter er god funktionalitet i et opdateret design til overkommelige priser.

"Og når indkøbsoplevelsen bliver lidt anstrengt, kan man jo få en hotdog eller pizza-slice for nærmest ingen penge. Hvor får man ellers det?" spørger han. 

Bæredygtigt katalog

I produktionen arbejder varehuset på at være miljøbevidst, og det samme gælder kataloget. Allerede sidste år blev det gjort lidt mindre i formatet. Ad den vej kunne man reducere hvert eksemplars miljøpåvirkning med f. eks. 12 pct. fald i Co2-udledningen og 17 pct. i vandforbruget.

Næste side: 8 ting du ikke vidste om Ikea >>

8 ting du ikke vidste om Ikea:

- Ikea har over 9.500 produkter – fra grydelapper til bløde sofaer. Alle bliver udviklet af Ikea of Sweden, der ligger i Älmhult, hvor den første Ikea-udstilling var i 1953, ti år efter Ingvar Kamprad grundlagde Ikea

- I Ikea’s kommunikationsafdeling i Älmhult i Sverige arbejder 260 personer med alt fra vejledning i at samle de indkøbte varer til tv-reklamer, hjemmeside og altså kataloget. 

- 13 fotografer har taget ca. 4.000 billeder til dette års katalog. Forinden har et hold af indretningsfolk og tømrere brugt næsten otte måneder på at opbygge og indrette omkring 260 miljøer i det 8.000 kvadratmeter store studio.

- Der er kun ganske få ændringer i miljø-billederne fra land til land. F.eks. er der ikke tændte stearinlys på billederne i lande, der tit rammes af jordskælv, f.eks. Japan.

- Der sælges ca. 20 millioner stk. af den store blå bærepose om året, mens der sælges ca. 150 millioner kødboller. Den svenske ret, kjöttbullar, sælges nemlig også verden over.....

- Der er i alt 301 Ikea-varehuse i 41 lande. Ikea-koncernen ejer selv 267 varehuse i 25 lande. Resten ejes og drives af franchisetagere.

- Alle Ikea-produkter har skandinaviske navne, hovedparten svenske, mens produkter til soveværelset har norske navne. Tæpper samt et par toiletsæder har danske navne.  Det siges, at grunden til produkterne fik navne var, at Ingvar havde svært ved at huske tal.

- De fem bedst Ikea-sælgende lande i verden er Tyskland, USA, Frankrig, Storbritannien og Italien.

Læs også:
Flot finish i Ikea-designerens eget hus
Ikea amok i Victorias bryllup