»Vi vil gerne rykke grænser«

Den fynske designduo Gejst oplever efter blot halvandet år i branchen stor succes med deres danskproducerede produkter.

Niels Grubak Iversen og Søren Nielsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

At kunne leve af at være designer er noget, som for de flestes vedkommende ofte tager rigtig mange år – der er mange om buddet, og konkurrencen om at bryde igennem er hård. Derfor er det ekstra bemærkelsesværdigt, at den nye og unge designduo fra Fyn, der består af Søren Nielsen og Niels Grubak Iversen er kommet så godt med fra start og allerede får deres ting solgt hos 49 forhandlere i landet.

»Vi har fået overvældende god respons over, at vi har valgt at producere vores design i Damark. Vi er på den måde med hele vejen og kan samtidig sikre den allerbedste kvalitet,« siger Søren Nielsen. Det var fra starten vigtigt for de to designere bag Gejst at vise, at det er muligt at skabe et 100 pct. dansk designbrand med danskproducerede produkter.

»At producere design herhjemme er samtidig med til at opretholde autenticiteten for begrebet dansk design, da produktet så ikke blot er designet, men også fremstillet i Danmark,« siger Niels Grubak Iversen, som understreger, at det er vigtigt for Gejst også at fortælle de unikke historier, som ligger bag hvert produkt og at inddrage brugerne i designprocessen.

»Vi gør meget ud af at forbinde vores design med storytelling og sørger derfor for at give køberne en merværdi, f.eks. som ved at involvere brugerne på Facebook allerede i det tidlige forløb af udviklingsprocessen, ligesom man på etårsdagen kunne se en kavalkade af fotos og videoer fra det første år,« siger Søren Nielsen.

AT FÅ SUCCES i et land, som netop er kendt for en lang tradition med design, har naturligvis krævet masser af hårdt arbejde. Og det at lave et design, der slår igennem bredt, har været en stor udfordring, når man, som Gejst har gjort det, starter fra nul.

»Det sværeste for os har helt klart været salgsdelen, da vi som to nørdede designere ikke just har været på hjemmebane. Vi har alle kasketter på selv, hvilket godt kan være krævende,« siger Niels Grubak Iversen.

»Vores ting må gerne have lidt kant og være ekstra iøjnefaldende, dog uden at virke provokerende. Det må gerne fremgå, at vi har tænkt over detaljerne,« siger Søren Nielsen, der nævner bordet Trick Table som et eksempel på en sådan idé. Det er udformet med høje, skrå kanter med hældning, som man umiddelbart ikke forbinder med et bord.

»Vi arbejder ud fra et koncept, som vi kalder MAYA, Most Advanced Yet Acceptable, som betyder, at vi gerne vil rykke grænser, dog uden at det kommer til at være alt for vildt,« siger Niels Grubak Iversen, der forklarer, at den skrå bordplade på Trick Table giver en illusion af, at en blyant vil trille af, hvilket dog ikke er tilfældet.

GEJST HAR INDTIL NU primært koncentreret sig om at designe accessories til boligen, men har planer om næste år at fokusere mere på møbler. De vil gerne designe sofaer og stole sideløbende med deres køkkenrulleholder, lampe, knagerække, sidebord og skærebrætter.

»Vi satser på et langtidsholdbart design, og i det kommende år vil vores fokus fortsat være på det danske marked, men også på de omkringliggende lande. Planen er at besøge nogle af de udenlandske messer i det kommende år og for alvor komme ud over landets grænser,« siger Søren Nielsen, der sammen med sin makker bevidst holder sig væk fra modetrends inden for boligdesign som f.eks. ting af kobber eller i støvede farver. De har valgt at starte op i det små og langsomt skalere op.

»Det gælder om at ramme rigtigt, og vi måtte erkende, at vi med Trick Table i farverne sand og petroleum ikke var et hit. Så vi arbejder ud fra en ’Lean Start Up’, som gør at vi kun skalerer op, når det går godt,« siger makkerparret, som allerede efter det første år udlever deres fælles drøm om at kunne leve af at designe.