Usikkerhed om afgifter er gift for bilsalget

Regeringens udspil omkring bilafgifter gav allerede i den sidste uge af august efterdønninger hos de danske bilforhandlere. Danskerne tøver med at købe ny bil, mens politikerne tøver med at finde en løsning

Endnu engang den mest solgte bil i Danmark - i august lå Peugeots minibil 208 igen på førstepladsen. Men en generel tøven hersker på markedet efter introduktionen af forslag om at ændre bilafgifterne Fold sammen
Læs mere

Mens regeringen forhandler med de øvrige partier om fremtidens bilafgifter, oplever bilforhandlerne at kunderne tøver. Især private kunder, som skal have fat i en lidt større bil, har god grund til at træde på bremsen, for man kan opleve, at bilerne falder betragteligt i pris, hvis regeringens forslag om 100 procent registreringsafgift gennemføres. Det satte et vist præg på bilsalget i august måned, da regeringens forslag blev fremlagt før månedsskiftet. I forhold til august måned sidste år måtte importører og forhandlere se salget af personbiler gå tilbage med 12,1 procent, så der i august blot kom 15.301 nye biler på vejene. Ved et pressemøde for få dage siden skønnede country manager for Nissan i Danmark, Ralph Gonsalves, at Nissan-forhandlerne lige nu ser en momentan nedgang i salget på 30-40 procent.



Derimod rykkede august ikke meget på opbygningen af salget på det danske bilmarked, så som så mange gange før er det den franske mini Peugeot 208, der indtager månedens førsteplads. 689 eksemplarer, svarende til hele 4,5 procent af totalmarkedet for ny personbiler. Plads nummer to går til den faceliftede Toyota Yaris med 538 styk, og den mindre Aygo fra samme producent er kun tre biler efter den på plads nummer tre. VW Golf er nummer fire (477), Renault Clio nummer fem med 410 biler. Mercedes-Benz C-Klasse runder top 20 af med 211 styk – firma- og udlejningsbiler, er der ingen tvivl om. De små bilklasser fylder stadig rigtig godt i statistikken, så tæt på 50 procent af salget falder på mikrobiler som Kia Picanto og minibiler som Citroën C3.

Danskerne elsker i stigende grad SUV-modeller, men de små biler - mikro- og minibiler - som denne Kia Picanto fylder stadig næsten 50 procent af salget i Danmark Fold sammen
Læs mere
Foto: PR Thomas von Salomon.


SUV'erne er oppe på 15,2 procent af personbilsmarkedet i august, og dermed er der ikke langt til at nå op til Golf-klassen, som i sidste måned lå med en andel på 18,2 procent. I august blev der også plads til nogle nye biler på plader, som vi ikke ser så mange af i Danmark: to styk Audi TT, to BMW X5, en DS 4 og en DS 5 (DS' redning i Danmark er DS 3), en udgave af den udgående Ferrari California, tre Hyundai i40, en Kia Sorento, en Mercedes-Benz CLS, en Mitsubishi Outlander, en Porsche Macan (og en Panamera!), en SsangYong XLV (ja, det er en SUV fra Sydkorea) og en Toyota Prius+.