Tredje generation af sports-SUV'en er i topform

Tredje generation af Porsches store SUV Cayenne er fyldt til randen med teknologi, mens designet er mere en evolution end en revolution

Det er ikke lige til at kende den nye Cayenne set forfra, men den er helt ny og fyldt til randen med ny teknologi Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Porsche Cayenne er mere end bare en SUV. Den har på mere end en måde været et symbol på skiftende tider: den første SUV fra Porsche, i 2002 den første bil fra mærket, som ikke var en sportsvogn. Ingen anden SUV lå dog på det tidspunkt så tæt på at køre som en sportsvogn som Cayenne, og den blev rost til skyerne for det – og blev en succes, et bærende element i indtjeningen hos Porsche.

Uden Cayenne, kan man med god grund argumentere, ville der have været færre udviklingskroner til de rendyrkede sportsvogne, 911 og Cayman. Men på et tidspunkt vendte stemningen, udløst af samfundskrise, og Cayenne blev et symbol på store SUV'ere som vulgære, pladskrævende.

Baglygterne minder meget om dem fra 911 og Panamera - helt med vilje, naturligvis Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.


Den store SUV er ikke længere lagt for had, og en ny Cayenne, den tredje generation, har premiere på et tidspunkt, hvor SUV'erne er uundværlige modeller hos enhver bilfabrikant, og alverdens kunder vil have dem større, mere prangende og mere sofistikerede.

Porsche ændrer nænsomt på et design, der er i sin grundform har manifesteret sig i markedet siden 2002. Porsches store SUV har også i 2017-versionen svulmende former de rigtige steder, et bredt karrosseri og en front domineret af meget store luftindtag. Den er stærkest ændret fra den vinkel, mange vil se den fra på motorvejen: bagfra.

Bredt lygtebånd er en velvalgt detalje til at få Cayenne til at virke endnu bredere, og det er intentionen, at man skal komme til at tænke på 911'eren eller Panamera, når man ser det nye bagparti.

Kabinen er flot og indbydende, og den 12,3 tommer store touchscreen med navigation er standard Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.


Porsche vil ikke kun have, at baglygterne skal minde os om 911, men også køreoplevelsen skal minde om den i den meget lavere sportsvogn. Med et nyt letvægtschassis, baghjulsstyring, bredere bag- end fordæk og et nyt aktivt 4D Chassis Control-system er Cayenne læsset til med dynamikfremmende teknologi. Porsche kalder Cayenne en SUV, der både er sportsvogn, offroader og langtursbil.

En bredde i egenskaberne, som bliver spændende at efterprøve.

Interiøret bærer mange elementer fra den nye Panamera. En simpel og teknisk virkelig flot indretning med en stor touchscreen på 12,3″ (navigation er standard) og to 7″ skærme i instrumenthuset. Men omdrejningstælleren står stadig prominent i midten.

Basismodellen er bestemt ikke basal med sine 340 hk fra en V6 med turbo. S-modellen har en mindre V6 med 440 hk Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.


Ved lanceringen må vi kigge forgæves efter en dieselmotor. Den er på vej, men efter at 21.500 Cayenne diesel af den gamle generation for en måned siden blev tilbagekaldt på baggrund af ”irregulær motorstyring”, kan udsigterne til en ny Cayenne diesel blive længere.

Der er derfor rent benzinprogram med Cayenne og Cayenne S med V6-turbomotorer. Cayenne har en 3-liter motor med 340 hk, den nye 2,9-liters V6 med biturbo i Cayenne S byder på hele 440 hk. Det er kun starten, for tredje generation vil også komme i V8-udgaver med langt over 500 hk og i plugin-hybrid-udgaver. Sidstnævnte er nok en rigtig god idé, hvis en samfundskrise skulle ramme igen.