Topkarakter til Kodiaq og Micra i crashtest

Fire biler er testet i den seneste runde af crashtest hos den uafhængige sikkerhedsorganisation Euro NCAP: minibilerne Nissan Micra og Suzuki Swift samt SUV'erne Mini Countryman og Skoda Kodiaq

Foto: Picasa. Testens positive overraskelse er minibilen Nissan Micra, som klarer sig til fem stjerner
Læs mere
Fold sammen

Den europæiske sikkerhedsorganisation Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), bakket op af EU, har testet crashsikkerheden i nye biler siden 1997, og i takt med at bilproducenterne udvikler biler, som kan få de maksimale fem stjerner i test, strammes kravene. De seneste tiltag gør, at Euro NCAP nu mere end nogensinde lægger vægt på andet end crashsikkerhed, nemlig aktiv sikkerhed. I den seneste runde af crashtest og sikkerhedsvurderinger har fire nye bilmodeller været gennem de hårde prøvelser, og det viser sig ganske klart, at både den aktive sikkerhed og bilens modstandsdygtighed ved et sammenstød skal opfylde høje krav for at en bil ryger op på de maksimale fem stjerner.

Foto: Picasa. Den nye Mini Countryman klarer sig til fem stjerner, men i fodgængertesten klarer den sig ringere end minibilen Nissan Micra Fold sammen
Læs mere

Af de fire biler testet i denne ombæring får tre af bilerne fem stjerner med det niveau af sikkerhedsudstyr, som er standard i Danmark. Det er den nye minibil Nissan Micra, den mellemstore SUV Kodiaq fra Skoda og anden generation af Minis SUV, Countryman. Den fjerde af de testede biler, den nye Suzuki Swift, en minibil, falder delvist i gennem ved at få blot tre stjerner i testen – primært fordi den tilbyder færre aktive sikkerhedssystemer. Swift opnår en ekstra stjerne, når den er udstyret med automatisk nødbremse, men det er i Danmark forbeholdt topmodellen Exclusive, hvorfor tre stjerner hæfter sig på alle Swift-modeller med undtagelse af den. Et alt andet end prangende resultat i 2017, hvor automatisk nødbremsesystem hurtigt breder sig som standard i klassen, som det bl.a. ses på Nissan Micra.

Foto: Picasa. Kun tre stjerner til den nye Suzuki Swift - det er ikke godt nok i 2017. De fleste danske udgaver mangler aut. nødbremsesystem Fold sammen
Læs mere

At den nye Micra opnår fem stjerner, skyldes også et bredere udvalg af sikkerhedsudstyr (aut. nødbremsesystem med fodgængergenkendelse, sportskifteassistent, genkendelse af vejskilte med bl.a. fartgrænser) og at Micra er mere venlig i mødet med fodgængere, hvis det skulle ende med en personpåkørsel. Micra testes også uden de aktive sikkerhedsystemer, hvilket resulterer i fire stjerner, men det resultat er som sagt ikke relevant for danske købere, fordi biler til det danske marked som standard har sikkerhedspakken.

Foto: Picasa. Den mellemstore SUV Kodiaq fra Skoda yder god passagerbeskyttelse på de fleste punkter Fold sammen
Læs mere

Den lille SUV fra Mini, Countryman, opnår fem stjerner, men ser man nærmere på de forskellige delresultater, klarer den sig på flere punkter dårligere end Nissan Micra, en langt mindre og billigere bil. På trods af aktiv motorhjelm, som skyder et stykke op ved sammenstød med fodgængere for at lægge afstand til de hårde dele i motorrummet, får den færre point her end Micra. Kodiaq klarer sig pænt i sammenstød med fodgængere og rigtig godt crashtest. Den har som standard automatisk nødbremsesystem med fodgængergenkendelse.