Stor kåring: Årets Bedste SUV under 500.000 kroner

Crossover, SUV og CUV – kært barn har mange navne. I årets anden finale finder vi den bedste i et finalefelt af fem.

Feltet er samlet, og finalisterne til Årets Bedste SUV 2017 er bagerst fra venstre: Volkswagen Tiguan, Seat Ateca, Toyota C-HR, Suzuki Ignis og Peugeot 3008. Foto: Morten Bek
Læs mere
Fold sammen

Både danskerne og europæerne er tossede med de mindre SUV’er.

Biler, der er på størrelse med en Volkswagen Golf, men som med en let hævet siddeposition, lidt ekstra frihøjde og et umiskendeligt offroadlook signalerer mere friluftskriger end en almindelig familiebil.

Det er et segment, som Nissans uhyre populære Qashqai gjorde folkeligt i slutningen af 00’erne, og som alle konkurrenterne nu har taget til sig.

Feltet tæller fem virkelig stærke SUV’er til under 500.000 kr. (luksus-SUV’erne kommer vi til senere på året).

De er udvalgt, fordi vi mener, at de alle kunne bære laurbærrene med rank ryg. Nissan Qashqai er ikke med, fordi den står over for et ansigtsløft, og Skodas nye Kodiaq kunne ikke nå at blive klar til testen. Men den deler teknik med både Volkswagen Tiguan og Seat Ateca, så den er delvist med i ånden.

Tyske Tiguan og spanske Ateca leverer et tårnhøjt SUV-niveau med to forskellige filosofier. Den grundige og konservative tyske tilgang med finish i verdensklasse og den mere letbenede og visuelt besnærende spanske.

Toyota C-HR er med, fordi den er et anderledes visuelt pust fra Toyota, der byder sig til med coupélinjer og en designstil skarpere end en barberskraber.

Peugeot 3008 er selvskreven som en af årets mest roste nyheder, mens Suzukis lille Ignis har sneget sig med på sin danskerbegejstrende kombination af minibil, bybil og SUV. Ignis er outsideren, men med sit charmerende design, praktiske væsen, høje udstyrsniveau og SUV-frapris på under 130.000 kr. måtte vi kvittere med en finaleplads.

Testen foregår over en dag, og juryen består af fire motorjournalister og en lægmandsdommer, der hver skal placere bilerne i en topfem ved testens afslutning. Der er ikke nogen faste præmisser for, hvordan bilerne skal vurderes. Det enkelte jurymedlem må dømme, som det finder relevant for klassen.

Toyotas coupérevolution

Den nye C-HR fra Toyota er testens sværeste at placere. Den deler vandene i dommerfeltet og taber en del terræn på de praktiske dyder.

Lad os være ærlige og konstatere, at udsynet skråt bagud er så dårligt, at der kan gemme sig en hel lejrskole på cykeltur i den blinde vinkel, og den høje underlinje på bagruderne gør generelt livet som bagsædepassager til en trist og mørk affære. Læg dertil et begrænset bagagerum og en høj udsalgspris, og C-HR må tage til takke med en snæver femteplads.

Men på plussiden er dommerpanelet begejstret for den 1,2-liters benzinturbomotor, der leverer en fin præstation og føles som mere potent end de 116 hk, den yder på papiret. Læg dertil en skarp undervogn og et fænomenalt gearskifte, og C-HR løber med titlen som testens største køreoplevelse.

C-HR er en landevinding for Toyota, der har kæmpet med et image som producent af biler, der kunne kede selv et dovendyr i søvn. C-HR er visuelt en hvirvelvind i det konforme Toyota-program, og på køreegenskaber og drivlinje er den milevidt fra en tirsdagstrist Auris. Men i dag taber den på lavpraktiske dyder og pris.

Toyota C-HR er finalens mest velkørende bil, men den falder på pris og praktisk anvendelighed. Foto: Morten Bek Fold sammen
Læs mere

Toyota C-HR Fold sammen
Læs mere

Tårnhøjt tysk bundniveau

Der er ingen tvivl om, at Volkswagen Tiguan holder et tårnhøjt bundniveau. Den er sværere at sætte en finger på, end det er at kritisere Uffe Elbæk for ikke at være politisk korrekt. Tiguans problem er, at et fravær af fejl ikke nødvendigvis gør en bil besnærende. Nogle vil måske argumentere for, at det netop er i de små særheder og fejl, at en bils personlighed træder frem.

Tiguan er fejlfrit samlet, stramt designet, rummelig og med al den mest moderne teknologi. Men sekstallerne og firetallene i stemmeafgivelsen afslører, at den ikke rigtig bringer dommernes automobilentusiasme i kog. Læg dertil en pris, der gør den til testens absolut dyreste, og den får det svært.

Seat Ateca leverer mange af de samme dyder og teknologiske løsninger (Volkswagen og Seat er søstermærker) til en pris på mellem 10 og 15 pct. mindre afhængigt af udstyrsniveau, og så er der kun en forventet højere gensalgsværdi tilbage i Tiguans favør, og det vinder man ikke titler på.

Volkswagen Tiguan er dybest set fejlfri og fremragende, men en høj pris hæmmer den. Foto: Morten Bek Fold sammen
Læs mere

VW Tiguan Fold sammen
Læs mere

Bybil klædt på som SUV

Suzuki Ignis møver sig ind på tredjepladsen med fire point mere end Volkswagen Tiguan. Det gør ikke Ignis til en objektivt set bedre bil end tyskeren. Men ser vi på ’værdi for pengene’, så ændrer billedet sig. For Ignis leverer både minibildyder, bybil-tryllerier og SUV-talenter til en frapris på 127.000 kr. Tre ting de danske bilkøbere og vi som dommere sætter stor pris på.

Læg dertil at testbilen i udstyrsniveauet Adventure er decideret veludstyret til en pris på 159.990 kr., og Ignis er urørlig på den klassiske Suzuki-hjemmebane, der handler om ’meget bil for pengene’. Med et bagsæde, der er justerbart i længderetningen, kan man kompensere for bilens ydmyge størrelse ved selv at kunne prioritere mellem bagageplads og bagsædeplads.

Læg dertil et design med oceaner af charme (hovedsageligt forfra) og et dejligt nemt og intuitivt infotainmentsystem, og Ignis er en imponerende lille pakke. På minussiden tæller et styretøj fuldstændig frarøvet respons og et rat, der ikke kan justeres i dybden.

Suzuki Ignis blev nummer 3. En skarp pris og dens bybil-talenter bragte den langt. Foto: Morten Bek Fold sammen
Læs mere

Suzuki Ignis Fold sammen
Læs mere

Spansk andenvinder

Seat Atecas største udfordring i en dyst som denne er, at den er født i samme år som Peugeot 3008. For hvad stiller man op imod den suveræne franskmand? Tre andenpladser fra dommerne til Ateca taler sit tydelige sprog. Juryen er begejstret, men Ateca kan ikke matche vinderen.

Den er designet med en anelse mere kant og vildskab end den Volkswagen Tiguan, som den deler en stor del af sin teknologi med. Den er samtidig billigere og en anelse mere skarp på køredynamikken, og samlet set leverer Ateca en gennemført solid pakke af gedigen tysk teknologi pakket i et charmerende spansk ydre.

Seat Ateca lander en flot andenplads på et højt teknologisk niveau og en god pris. Foto: Morten Bek Fold sammen
Læs mere

Seat Ateca Fold sammen
Læs mere

Suveræne Peugeot

Hvor skal man begynde? Med fem førstepladser ud af fem mulige scorer 3008 topkarakteren 50 point. Rosende ord som støjsvag, komfortabel, høj kabinefinish, højt udstyrsniveau, skarp pris og praktisk anvendelig går igen i snakken oven på stemmeafgivelsen.

Den 1,2-liters benzinturbomotor på 130 hk er nok kun trecylindret, men det mærker man ikke på viberationsniveau eller med hensyn til støj, og på forbrugsfronten er den med 20 km/l kun slået af Suzuki Ignis, der er en bilklasse mindre og flere hundrede kilo lettere.

Især det digitale display, der er standard på Peugeot 3008 illustrerer bilens sans for at levere luksusløsninger, uden at det koster kassen i flueben på ekstraudstyrslisten. Det kunne Volkswagen lære noget af, for der koster det mange tusinde at opgradere fra analogt til digitalt display til omdrejningstæller og speedometer.

Med fem førstepladser cementerede Peugeot 3008 sig som en af bilåret 2017’s helt store åbenbaringer og som suveræn vinder af titlen ’Årets Bedste SUV 2017’. Foto: Morten Bek Fold sammen
Læs mere

Peugeot 3008 Fold sammen
Læs mere

Konklusion

Peugeot 3008 har hele pakken: Lækkert design, høj finish, moderne drivlinje, oceaner af praktisk anvendelighed og en god pris. Det gør den til en suveræn vinder.

Tiguan og Ateca deler megen teknologi, men Ateca er skarpere på pris og charme, og det redder den andenpladsen.

Ignis og Toyota C-HR skiller sig ud fra de andre. Ignis er markant mindre, og C-HR er med sine coupé-linjer og markante design mere en livsstilsbil end en praktisk gris, og det gør det svært i det her felt, hvor ingen på dagen er i nærheden af at slå vinderen Peugeot 3008.