Skoda går amok med nye el-biler

Skoda har premiere på el-konceptbilen Vision E på Shanghai Motor Show

hedr
Inden 2025 vil Skoda have fem rene el-biler og et par hybrider ligeså. Den platform den nuværende Skoda Octavia står på, er faktisk allerede forberedet til både el- og hybridteknologi. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto

Alle bilproducenter med respekt for sig selv har en strategi for en fremtid med elbiler og plugin-hybrider, og som en del af Volkswagen-koncernen, der generelt har travlt med at formindske afhængigheden af dieselmotorer, skal Skoda ikke stå udenfor. Det tjekkiske mærke er stort i Europa, men også i Kina er Skoda på vej til storhed – med et rekordsalg i 2016 på 317.000 biler – så derfor er lanceringen af en eldrevet SUV, en konceptbil, på den kommende biludstilling i Shanghai langt fra at være en overraskelse.

Sådan kan en Skoda Kodiaq Hybrid kommer til at se ud. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto.

Konceptbilen Vision E, en ”emotionelt designet SUV-coupé” rummer ikke bare udsigten til en fremtid med fem elektriske Skoda-modeller i forskellige segmenter i 2025, men den er sandsynligvis også en designmæssig forsmag på en coupé-udgave af den nye SUV Kodiaq, som Skoda har meldt ud vil blive præsenteret indenfor en overskuelig fremtid.

Var det noget med en Skoda SUV med coupéformer og elektrisk drivlinje? Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto.

Vision E er dog ikke nødvendigvis en direkte forløber for den første elbil fra Skoda, som tjekkerne lover vil komme på markedet i 2020, men den rummer som minimum meget af den teknik, vi kan forvente at se i elbilerne: en elmotor med 306 hk, en rækkevidde på 500 kilometer og en topfart på 180 km/t. Rent eldrevne biler er en side af strategien, en anden er semi-elektriske Skoda-modeller med benzin- og elmotor, startende med Superb plugin-hybrid i 2019.

Vision E er et kig ind i Skodas el-bils-ambitioner, hvor de lover mindst tolv el-biler inden 2025. Fold sammen
Læs mere

Strategien indebærer også, at Skoda udvikler selvkørende biler, som lever op til de såkaldte niveau 3-regler for autonome køretøjer, hvor bilen af sig selv vil kunne manøvrere i køer, overtage kørsel på motorvejen og selv lave overhalinger.