Seat præsenterer sin stærkeste bil nogensinde

Ny R-udgave af Leon Cupra har 310 hk og ændret undervogn, men den kommer kun i et begrænset antal

Det bliver kun til 799 eksemplarer af den nye topmodel hos Seat, Leon Cupra R. Det vil mange fans af mærket blive kede af at høre Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Seat fodrer sin mest hidsige model med lunser af kræfter fra tid til anden.

Leon Cupra bliver hele tiden stærkere, men det er også en hård verden at være GTI i, og den følger på den måde kun så mange andre modeller med kraftige motorer. Den er på få år gået fra 280 til 290 og videre til sidste års højdepunkt, 300 hk. Men Seat har ikke hæftet det ekstra R på Cupra, som spanierne har gjort med den forrige model - før nu.

Mange fans har ventet på en Cupra R, og nu kommer den endelig, og den bliver til Seats stærkeste bil nogensinde med 310 hk. Mange af de fans kommer til at vente forgæves, for Seat har bestemt sig for at gøre Leon Cupra eksklusiv og for en lille skare af entusiaster.



Der produceres i alt 799 eksemplarer, og Seat lægger stor vægt på, at der ikke kommer en gentagelse - i hvert fald ikke for denne generation Leon, som man må forvente har to-tre år tilbage på markedet, før en helt ny introduceres. Der er ingen særlig forklaring på, hvorfor man er endt på 799 styk. Hvad de 799 kan glæde sig til? Kobberfarvet pynt, 10 hk mere fra 2-liters turbomotoren og mere skarphed i køreegenskaberne. Kobberfarven er brugt på spejle, fælge, logoer og omkring indsugningen i forkofangeren, og også i kabinen skulle der være et strejf af kobber. Usædvanligt, men vi synes, det ser forfriskende ud. På billeder i hvert fald. Den viste lakering, Matte Grey, er også eksklusiv for Cupra R, men man kan vælge den i Midnight Black eller den ikke-matte Pyrenees Grey. Motorens begrænsede ekstra ydelse på 10 hk får ikke yderligere ord med på vejen i pressemeddelelsen, og hvis man drømmer om Cupra R med den automatiske dobbeltkoblingsgearkasse, som den manuelle med seks trin, reduceres ydelsen til de vanlige 300 hk.

Der er brugt kulfiber flere steder både ude og inde, men det er de kobberfarvede elementer, der for alvor står ud Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.


Vi kan meget hurtigt komme os over, at Seat kun har fundet 10 hk ekstra, for som vi meget hellere ser, er det køreegenskaberne, der er mest modificeret. Brembo-bremserne er forstærket, og den adaptive undervogn (DCC) er tunet i retning af et skud mere dynamik. Ingeniørernes arbejde med forakslen gør, at forhjulenes hældning, på engelsk kaldet camber, er ændret. Der står ikke, om den er ændret positivt eller negativt, som er målestokken, man bruger, men da negativ hældning giver bedre greb i kurver, går vi ud fra, at det er retningen, Seat har taget. Sidst, men ikke mindst, så har Leon Cupra R et nyt udstødningssystem. Leon Cupra R er altså en nyhed, der på den ene side er rigtig god, på den anden sig rigtig dårlig. En forbedret køremaskine, men en køremaskine for de få.