Sådan dækker du et personligt julebord

At dække et smukt julebord er et af højtidens højdepunkter. Lad dig inspirere af disse kreative bud på, hvordan julebordet anno 2014 kan se ud. Boligen har bedt designer Marianne Eriksen Scott-Hansen og arkitekt Henrik Kjær Christiansen dække op til jul.

De sorte papirklip som kontrast til alt det hvide gør Marianne Eriksen Scott-Hansens julebord ekstra raffineret. Fold sammen
Læs mere
Foto: Paul Skovbakke Hansen og Camilla Stephan
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Arkitekt Henrik Kjær Christiansen hos C.F. Møller i København og stifter af The Architects Choice har skabt sit bud på et julebord i samarbejde med landskabsgartner Ditte Channo Jessen fra Livingwalls.

De har dækket det runde PK54-spisebord af Poul Kjærholm, som med sin hvide marmorplade i midten giver en lidt sneagtig baggrund. Den lyse stemning understreges af de hvide Eamesstole af glasfiber og de lyse hørservietter i forskellige toner.

»Jeg elsker runde borde, da alle kan se hinanden– også selv om man har mange gæster,« siger Henrik Kjær Christiansen, der har bestilt de lyse hørservietter hos Anne Fabricius Møller, der til lejligheden har skabt nogle forskellige design.

»De lange frynser kalder hun hippiefrynser og de korte arkitektfrynser,« siger Henrik Kjær Christiansen med et smil.

Han har valgt at lade det meget klassisk elegante møde noget rustikt og naturligt. Midt på bordet står en samling unikke glasvaser, der også fungerer som fyrfadsstager – fra en tysk producent, som forhandles af The Architects Choice.

Bestikket Caravel er designet af Henning Koppel for Georg Jensen, og spisestellet er fra Frama. Vinglassene er antikke, og vandglassene er – ligesom hørservietterne – fra tekstildesigner Anne Fabricius-Møller. Som en ekstra personlig detalje drikker værtsparret af sølvbægre fra Georg Jensen, som er en bryllupsgave fra Henrik til sin mand, Tue, da de blev gift i sommer.

Peberkværnen er fra English Silverhouse, og det lille saltkar af sølv er fra Georg Jensen – et kært minde for Henrik Kjær Christiansen, der engang har arbejdet for det hæderkronede danske firma.

»Det perfekte julebord for mig skal være uformelt, underspillet og lækkert – og det skal befinde sig i spændingsfeltet mellem tradition og fornyelse,« siger Henrik Kjær Christiansen.

Henrik Kjær Christiansen, Arkitekt, C.F. Møller i København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Paul Skovbakke Hansen og Camilla Stephan.

FOR AT UNDERSTREGE julestemningen har Henrik Kjær Christiansen givet Ditte Channo Jessen frie hænder til at iscenesætte det grønne på og omkring bordet, som binder det hele sammen med en rød tråd.

»Jeg finder altid inspiration i årstiden, og jeg elsker vinteren på grund af, at man kan se planternes anatomi, når de står nøgne uden blade,« siger Ditte Channo Jessen, der – ud over på selve bordet – har valgt at sætte nogle rå pilegrene i den store vase på skænken, grangrene i vindueskarmen og en imponerende opsats på sidebordet.

»Mange planter er symbolsk knyttet til julen og har en lang historie og myter bag sig, ligesom træer også kan være hellige. Julestjernen, der vokser i Afrika, symboliserer ledestjernen over Betlehem, og amaryllisliljen er symbolet på Jomfru Maria,« forklarer Ditte Channo Jessen.

Hun har til bordet valgt de klassiske julegrønt og -blomster som hyacint, julestjerne, gran, kristtorn, amaryllis og mistelten.

»Hverken Ditte eller jeg går på kompromis med vores arbejde, og det afspejler sig i vores borddækning ved, at der er stor detaljerigdom – det skal være enkelt, dog uden at blive kedeligt,« siger Henrik Kjær Christiansen, der sammen med Ditte Channo Jessen – ved siden af hverdagen på tegnestuen – nyder et kreativt frirum med f.eks. borddækning i anledning af julen.

Hvidt i hvidt med sorte indslag er det primære indtryk af Marianne Eriksen Scott-Hansens julebord, som er dækket op i en spisestue med træpaneler i loftshøjde og masser af lysindfald på femte sal. Fold sammen
Læs mere
Foto: Paul Skovbakke Hansen og Camilla Stephan.

Enkelt med nordiske aner

Kunsthåndværker, mode- og smykkedesigner Marianne Eriksen Scott-Hansen har valgt et lidt vikingeagtigt tema med islandsk fåreskind på stolene, en mønstret dug af indisk bomuld, gamle facetslebne vinglas, skåle og lysestager af sort smedejern, musselmalet Sort Mega og Hvid Riflet fra Royal Copenhagen – og som prikken over i’et hendes egne, tredimensionale papirklip, Nordic Fairytales, der pynter i glas og på tallerkner samt hænger over bordet som en uro i den antikke, franske lysekrone.

»Det meste er en blanding af nyt og gammelt – dugen er lånt af en ven, smedejernstingene er arvestykker, og kun de islandske skind, porcelæn og vaser er lånt til lejligheden,« siger Marianne Eriksen Scott-Hansen, der har fravalgt det traditionelle tema med gyldne, røde og grønne farver til fordel for et rustikt look tilsat klassiske elementer som et gammelt ornamenteret sølvbestik fra Georg Jensen og gamle, hvide stofservietter.

»Som kontrast til det enkle hvide – og med reference til mine barndomsminder fra Sverige – har jeg sat mine sorte papirklip og sorte lysestager af smedejern, da det matsorte jerns kvaliteter er lidt oversete i dag,« siger Marianne Eriksen Scott-Hansen.

En høj lysestage, der er inspireret af gamle, svenske stager, har hendes afdøde far selv lavet. Han var uddannet maskinmester og udfoldede sin kreative evner med brugsgenstande af smedejern.

NORDIC FAIRYTALES-PAPIRKLIPPENE er Marianne Eriksen Scott-Hansens seneste kreative produkt, som hun bl.a. pyntede vinduer med hos Birger Christensen på Strøget sidste jul. Det er også blevet til en stor påskeudstilling hos Royal Copenhagen, hvor alle vinduer ud mod Amagertorv blev pyntet med hendes papirklip.

»Jeg kan godt lide tanken om, at papirklippene tager udgangspunkt i den danske kulturarv med almuekulturen og ikke mindst H.C. Andersen, der jo også lavede papirklip. Papirets ydmyghed tiltaler mig også,« siger Marianne Eriksen Scott-Hansen, der drager en parallel til den gamle, nordiske smedejernstradition, som symboliserer alt andet end rigdom.

Marianne Eriksen Scott-Hansen, Kunsthåndværker. Fold sammen
Læs mere
Foto: Paul Skovbakke Hansen og Camilla Stephan.

Sådan dækker du et julebord

Kreativ direktør Niels Bastrup fra Royal Copenhagen giver her sine bedste tip til at dække et smukt og personligt julebord.

»Tendensen i år er, at det knap så farvetunge har fået en fremtrædende og blivende plads – lette hvide og grå nuancer blandet med sølv og guld er et resultat af den nordiske bølge. Men også mange ens toner af flere røde nuancer for sig selv, grønne eller blå, et mættet farveunivers er en tendens,« siger Niels Bastrup.

Afklar først dit ambitionsniveau – det enkle rene kan være lige så smukt som det vilde og overdådige. At kæle for en detalje, at bruge tid på at koldrulle en damaskdug eller gøre sig umage med at finde de rette grene i naturen vil ofte resultere i noget lækkert og smukt. Find et tema, som kan være en farve, en form, eller en genstand.

Det vigtigste er uden tvivl smukt porcelæn, glas, bestik, stearinlys og kønne ting fra naturen som mos, grene, kogler, æbler og bær samt duften af fyr og gran. Det blandes med personlige ting, antikviteter og pynt, som børnene selv har lavet.

Undgå at blive stresset og at gøre tingene for stive og upersonlige. Topmålet bør være, at det er smadderhyggeligt, og at man bliver længe ved bordet.

Sæt noget overraskende ind på bordet, noget, som måske ikke kommer frem ofte – eller som har en anden plads eller funktion i dagligdagen. Det vil overraske gæsterne og få dem til at smile. Pilekurven, som bliver til midtpunktet med lys og æbler. Den femarmede lysestage, som monteres med ekstra pynt og flere grene.

Sæt en ny til at dække bordet hvert år – lav det til den fede opgave, et højdepunkt i sig selv, ligesom træet. Skab traditioner og historier; »Tænk det år, onkel Valde pakkede hele bordet ind i en lyskæde!«

I arkitekt Henrik Kjær Christiansens store herskabslejlighed på Frederiksberg er spisestuen det første rum, man møder. Det runde Poul Kjærholm-bord har fået masser af plads, så der uden problemer kan sidde 10 personer til middag omkring det. Fold sammen
Læs mere
Foto: Paul Skovbakke Hansen og Camilla Stephan.