Range Rover Sport-facelift bringer en stærk plugin-hybrid på banen

Den mellemstore firehjulstrækker moderniseres, og som den første Range Rover kombinerer den nu en forbrændingsmotor og en elektrisk motor - med en ydelse på 404 hk

En tur i laderen. Med faceliftet af Range Rover Sport debuterer en plugin-hybrid med en rækkevidde på el på 51 kilometer. Ladetiden er minimum 2 timer og 45 minutter Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Jaguar og søstermærket Land Rover, som inkluderer det mere luksuriøse Range Rover, følger i Volvos fodspor og vil fra 2020 udelukkende tilbyde nye modeller med hel eller delvis elektrisk drift. Den første elbil fra de indiske ejede mærker bliver Jaguar I-Pace, men for kunder som stadig vil have friheden i form af en indbygget forbrændingsmotor, uden at gå helt glip af muligheden for at køre på el, bliver den faceliftede Range Rover Sport den første mulighed.



I den nye PHEV-version (Plugin Hybrid Electric Vehicle) vil det være muligt, med de optimistiske briller på, at køre 51 kilometer på ren el, når firehjulstrækkeren er fodret med strøm i mindst 2 timer og 45 minutter via stikket i grillen. Batteriet er placeret under bagagerumsgulvet, og har en kapacitet på 13,1 kWh, mens elmotoren, bygget ind under forsæderne giver 85 kW fra sig. I samspil med koncernens firecylindrede Ingenium-benzinmotor med 300 hk bliver systemydelsen velvoksne 404 hk. Meget tæt på ydelsen i Volvos setup af samme art i XC60 og XC90, hvor ydelsen er 408 hk.

Den nye plugin-hybrid er døbt P400e, og det giver et hint om den samlede ydelse på 404 hk Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.


Range Rover Sport P400e, som den er døbt, kan som sagt køre af sted uden at bruge en eneste dråbe benzin, men når strømmen slipper op fungerer systemet som et klassisk hybridsystem - elmotoren understøtter benzinmotoren, og der spares stadig på dråberne. Indtaster man en destination i navigationssystemet, vil systemet forudse, hvor det giver mest mening at køre på strøm, primært i byen. Den nye opladelige Sport erstatter den tidligere traditionelle hybridmodel uden opladningsmulighed, hvor forbrændingsmotoren var en diesel.

Sport er den mellemstore model fra Range Rover - under den ligger Evoque og den nye Velar, mens topmodellen blot hedder Range Rover Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.


Nu er der som nævnt tale om en ny variant pakket ind i et facelift, men opgraderingen af Range Rover Sport gælder også alle andre versioner, og der er samlet set hele 10 forskellige motorvarianter, når den nye plugin-hybrid tælles med, med fire, seks og otte cylindre. De svagest motoriserede er 2-liters dieselmotoren med 240 hk, mens der i den anden ende nu er hele 575 hk at finde i Range Rover Sport SVR, op fra 550 hk. Faceliftet giver Range Rover Sport en friskere fremtoning med nye LED-forlygter, ny grill og kofangere, sikkerhedssystemer som adaptiv fartpilot som standard og ikke mindst en stærkt moderniseret kabine med Touch Pro Duo-infotainmentsystem med to touchscreens i midterkonsollen, som vi først så det på den nye Velar. Fra de to 10” skærme, styres alt fra ventilation over musik til bilens grundlæggende opsætning og køreprogrammer.

I kabinen er den mest synlige opgradering de to touchscreens i midterkonsollen, set først i den nye Velar Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.