Range Rover Evoque får mere power

Den britiske luksusbil fås nu i en ny topmodel med 290 hk, og det samme overgår den mere praktiske Land Rover Discovery Sport. Ny dieselmotor med 240 hk finder også vej til de to SUV-modeller

Foto: Nick Dimbleby. Med 290 hk bliver det til GTI-lignende præstationer i Range Rover Evoque
Læs mere
Fold sammen

I luksusbilernes verden har ydelsen stor betydning, og konkurrencen på flest mulige hestekræfter er et af de ældste spil i branchen. Det betyder ikke, at alle vil være med i opløbet, og Range Rover var fra lanceringen i 2011 af den kompakte Evoque ikke med i kampen. En luksus-SUV med 240 hk i topmodellen kan kun have fremkaldt et træk på skulderen hos Audi. En Evoque Autobiography Dynamic med 285 hk fandtes fra 2014, men er senere udgået.

Selv om Evoque som model har omkring syv år på bagen, virker kabinen stadig ny og frisk  Fold sammen
Læs mere

Efter syv år og flere end 600.000 solgte Evoque åbner det britiske mærke igen op for en stærkere Evoque, men måske ikke i helt den grad, ydelseshungrende kunder har håbet på. Der er ikke tale om en konkurrent til Audis RS Q3 eller SQ5, hvor vi er halvvejs mellem 300 og 400 hk. Det bliver til en opgradering til 290 hk og et maksimalt moment på 400 Nm tyder på, at Evoque 2,0 Si4 vil få et mere solidt bundtræk end Evoque Si4 med 240 hk og 340 Nm. Firehjulstræk er garant for vejgrebet i begge Evoque-udgaver, og med 290 hk har Evoque GTI-præstationer med 0-100 km/t på 6,3 sekunder. Det er Jaguar-Land Rover-koncernens nye firecylindrede Ingenium-benzinmotor, der ligger i begge versioner som erstatning for ældre Ford-motorer.

Den nye topmodel får som standard Dynamic-eksteriørpakke med 20” alufælge, større kofangere i begge ender og blanksort finish på grillen og udluftningskanalerne i motorhjelmen. Ingenium-benzinmotorens 400 Nm vil ikke imponere købere af den ligeledes nye dieseltopmodel, som udstyret med Ingenium-dieselmotoren på 2 liter yder 240 hk – og hestetrailer-oplagte 500 Nm. Den har et avanceret katalysator- og partikelfiltersystem til at holde diverse emissioner nede. Vi holder stadig vejret i forhold til en Evoque opgraderet af koncernens hustuner SVO (Special Vehicle Operations), men vi skal sandsynligvis holde det helt til introduktionen af en helt ny Evoque.

Foto: Nick Dimbleby. Som Evoque kommer Land Rover Discovery Sport nu med den nye Ingenium-motor med 290 hk Fold sammen
Læs mere

Den nyere søstermodel til Range Rover Evoque, den med op til syv sæder mere praktiske og ikke nær så luksuriøse Land Rover Discovery Sport, nyder godt af samme motormæssige opgraderinger som Evoque. Altså nye benzinmotor med 240 og 290 hk, ny dieselmotor med 240 hk. Discovery Sport er Land Rover/Range Rovers bedst sælgende model med flere end 200.000 styk siden introduktionen i 2014.