På øretævernes holdeplads

Foto: Ida Marie Odgaard. Som anmelder og meningsdanner må jeg acceptere, at jeg holder parkeret på øretævernes holdeplads. Sådan skal det være. Især hvis man er passioneret om det man laver, for med passion følger skarpe holdninger.
Læs mere
Fold sammen

Som anmelder og meningsdanner må jeg acceptere, at jeg holder parkeret på øretævernes holdeplads. Sådan skal det være. Især hvis man er passioneret om det man laver, for med passion følger skarpe holdninger.

For nogen tid siden skrev jeg, at elbiler i deres nuværende format endnu ikke var klar til at erstatte bilen med forbrændingsmotor hos gennemsnitsforbrugeren. Det fik en række elbil-entusiaster til at fare i flint. Fair nok.

For de har indrettet deres liv således, at de godt kan leve med en elbil. Men min grundlæggende pointe om, at elbilens rækkevidde stadigvæk ikke matcher en dieselbils, og at optankningen stadigvæk tager markant længere tid, når du skal have strøm på et batteri, end når du skal have diesel i tanken, står jeg ved. Det gør grundlæggende set en elbil mindre fleksibel end en bil med en forbrændingsmotor – uantastet at man kan indrette sit liv, så det aldrig bliver et problem.

En af de mange mails, jeg fik, gjorde dog større indtryk end dem med rene eder og forbandelser og anklager om inkompetence. Læseren skrev i grove træk, at han ville ønske, jeg ville udfordre mig selv og se verden, som om det var elbiler, der var normen, og biler med forbrændingsmotor, der skulle ind på markedet.

Så ville jeg nemlig skulle forholde mig til: 1. Sløv acceleration, 2. Ualmindelig dårlig udnyttelse af brændstof, 3. Ujævne gearskift, 4. Konstant motorstøj, 5. Lugt og skadelige gasser, 6. Mekanisk kompliceret, 7:.900 km uden at stoppe (hvem vil det uden pause?), 8. Man kan ikke lade hjemme, mens man sover eller laver noget andet, man skal køre til specielt indrettede tankstationer, som laver stor miljøskade på grunden, men det tager heldigvis kun 5 min. plus de 10 min. hver vej. 9: Naboen klager over støjen fra bilen osv.

Hmmm – det er en gennemført sjov tanke, og jeg følger ham hele vejen hen til den nærmeste ladestander. En lang række af hans pointer er også med til at bestyrke mig i min tro på, at elbilen formodentlig overtager rollen som mainstream bilen i de fleste samfund på lang sigt. Havde vi haft et samfund indrettet til elbiler med forbrændingsmotoren som udfordreren, så havde jeg været lige så kritisk over for biler med forbrændingsmotor, som jeg er over for elbiler. For min opgave er at hjælpe læserne til at træffe det automobilvalg, der er rigtigt for dem.

For det meste vil det handle om værdi for pengene, bekvemmelighed og ejerglæde – afhængigt af hvilken type bil det drejer sig om. Alene udvalget af biler med forbrændingsmotor, deres kvalitetsniveau og deres prissætning er nok til, at en bil med en forbrændingsmotor slår en elbil som hustandens primære bil i 80 til 90 pct. af bilkøbernes tilfælde. Det er min faglige holdning, og med over 1.000 testkørsler i bagagen, så er sammenligningsgrundlaget i mit tilfælde bedre end de flestes.

Men det gør mig ikke ufejlbarlig, og jeg elsker at blive udfordret på mine meninger. Derfor vil jeg også fremover holde parkeret på øretævernes holdeplads. For det er der, passionen blomstrer, der vi bliver klogere på vores holdninger, og der hvor bilentusiasmen er den fælles ledestjerne. Og der er der i øvrigt heller ikke indført P-afgift. Endnu.