Ny Nissan Leaf fås fra marts fra 259.900 kr.

Nissan Leaf er den bedst sælgende elbil i verden, og en ny udgave er hos forhandlerne fra midt i marts. Priserne for den nye model med 40 kWh-batteri med en rækkevidde på op til 378 kilometer starter ved 259.900 kr. inklusive to års forbrug af strøm og ladeboks til hjemmeadressen

Foto: PR. Der er renset godt og grundigt ud i skævhederne, når det kommer til designet, og Leaf nummer to kan gå for at være en almindelig hatchback i Golf-klassen. Til trods for at forgængerens design kan have kostet kunder, er Leaf den mest solgte elbil i verden
Læs mere
Fold sammen

Den anden generation af Nissans elbil Leaf, også kendt som afløseren til den bedst sælgende elbil i verden, er en populær model, allerede inden den når forhandlerne. I den nordiske lande ligger allerede flere end 6.000 forhåndsbestillinger - uden at nogen af kunderne har prøvet bilen. I Danmark står vi for en meget lille bid af de 6.000 styk, nemlig cirka 150. Men som Nissan er så høflige at påpege, så er det mange gange flere end de blot 14 Leaf, private kunder købte i Danmark i 2016 og 2017 kombineret. Grunden til at Nissan fremhæver, at der er tale om private, er at elbiler typisk købes i kommunalt regi eller af virksomheder, men at de fleste af de 150 bestillinger er foretaget af private.



Kunderne har frem til i går handlet delvist i blinde, for priser og udstyrsniveauer er først i dag blevet offentliggjort. Med en startpris for basismodellen på 259.900 kr. er der godt og vel 50.000 kr. op til den oplagte konkurrent på det danske marked, Volkswagen e-Golf til priser fra 308.695 kr. Alle nye Leaf-modeller har større batteripakke end forhængeren med en kapacitet på 40 kWh, og mens det selvfølgelig ligger langt fra kapaciteten i en Tesla, så giver det trods alt en (teoretisk) rækkevidde på op til 378 kilometer. Til sammenligning har e-Golf en rækkevidde på op til 300 kilometer.

Foto: PR Picasa. Den nye Nissan Leaf har dansk premiere midt i marts, og danske købere kan vælge mellem i alt fire udstyrsvarianter til priser fra 259.900-299.900 kr. Alle versioner har batteripakke på 40 kWh, som giver en rækkevidde på op til 378 kilometer på en opladning, og man får to års gratis forbrug af strøm og ladeboks til hjemmeadressen med i prisen Fold sammen
Læs mere



Fire versioner - alle under 300.000 kr.

Den store forhåndsinteresse skyldes sandsynligvis mere end blot rækkevidden. Den nye Leaf er et stort skridt væk fra det besynderlige design, som forgængeren kørte med, og den kan nu sagtens gå for at være en almindelig hatchback i Golf-klassen. Det gør den attraktiv for flere købere, som ikke behøver en bil, der skiller sig ud, bare fordi den kører på strøm. I Danmark ser vi hele fire udstyrsvarianter af den nye Leaf, hvor Volkswagen nøjes med et til Golf. Leaf kommer, som andre Nissan-modeller, som Visia, Acenta, N-Connecta og Tekna. Basismodellen Visia til 259.900 kr. har omfattende sikkerhedspakke med automatisk nødbremse, blind vinkel-system, skiltegenkendelse og vognbaneassistent, og den stiller også med fartpilot, automatisk klimaanlæg og sædevarme for og bag. Den har, som de øvrige udgaver, også den innovative e-Pedal-system, hvor føreren kan bruge speederen ikke bare til acceleration, men også nedbremsning til 0 km/t - som afhænger af trykket på pedalen. 

Den har dog hverken infotainmentsystem med touchscreen eller el-sidespejle, så vi foreslår et spring til Leaf Acenta til 279.900 kr., som har 7” touchscreen med navigation - en god ting for at kunne finde nærmeste ladestander og følge med i bilens strømforbrug og ladetider. Acenta har også Apple CarPlay, bakkamera og 16” alufælge. Leaf N-Connecta til 289.900 kr. kommer yderligere mere Driver Assist Pack med p-sensorer for og bag, træthedsregistrering og udvidet automatisk nødbremse samt 17” alufælge og automatisk nedblændeligt bakspejl - forbløffende værdi for pengene, altså kun 10.000 kr. ekstra i forhold til Acenta.



Øverst i udstyrshierarkiet står Leaf Tekna med LED-forlygter, Bose-lydanlæg og ikke mindst det nye ProPilot-system med adaptiv fartpilot med køassistent og udvidet vognbaneassistent. Topmodellen koster igen kun 10.000 kr. mere end N-Connecta, altså 299.900 kr.

Uanset hvilken ny Leaf man vælger, får man to års gratis forbrug af strøm ved opladning både ude og hjemme, ladeboks til hjemmeadressen og fuld kabelpakke med bl.a. kabel til lynopladning til 80 procent på 40 minutter - ved opladning i en almindelig stikkontakt, som for de fleste vil være i en nødsituation, tager 26 timer og 30 minutter.

Foto: PR. Langt mere konventionelt interiør end før, men der er stadig typiske Leaf-specialiteter som den lille knop som gearstang. En nyhed er e-Pedal, der gør at varierende tryk på speederen gør om Leaf accelererer eller bremser. Helt uden at røre bremsepedalen kan bilen stoppe helt Fold sammen
Læs mere