Ny model af den mest solgte familiebil: Fræk detalje og stærkere motor

Endelig flytter løveemblemet fra motorhjelmen ned i grillen. Der er også nyheder på sikkerheds- og motorsiden.

Emblemet flytter fra motorhjelmen ned i grillen Fold sammen
Læs mere
Foto: PR Picasa

I 2016 var Peugeot 308 den mest solgte bil i den lille mellemklasse i Danmark, for mange kendt som Golf-klassen. Med 6.135 nye 308 var den foran Opel Astra på plads to (5.041 styk) og klassens navngiver, VW Golf på plads tre med 4.449 biler.

For at holde dette momentum er der nu en opfriskning på vej til den franske model, som kom på markedet i 2013. Indtil videre beriger Peugeot os kun med et enkelt billede af den fornyede 308, og mest af alt stikker en enkelt detalje ud: løveemblemet er endelig flyttet til grillen fra motorhjelmen, hvor det hidtil kun har siddet på de dyre GT- og GTi-modeller. Løven pynter i grillen, og den følges op af nye LED-kørelys-signaturer på alle versioner – fra billigste Access over den i Danmark populære Active og videre til Allure, GT-Line, GT og GTi.

Billedet viser GT-Line med ekstra sportslig styling, så hvordan de andre modeller ser ud, viser Peugeot først senere. I kabinen havde mange ventet en ny generation af i-Cockpit-opsætningen med lille rat og hævede instrumenter, som den ses i 3008 med digital skærm i stedet for traditionelle ure og visere. Men i 308 bliver Peugeot ved de traditionelle ure og opgraderer i stedet den store skærm i midten med ny hardware, som skulle fjerne forsinkelse når man trykker rundt i menuerne, og Apple CarPlay.

Blandt andre stykker usynligt, men mærkbart ændret udstyr er også udvidet automatisk nødbremsesystem og bedre adaptiv fartpilot. 308 bliver den første Peugeot med en automatgearkasse med 8 trin fra japanske Aisin. Det virker til, den kun fås i den i Danmark irrelevante GT med dieselmotor med 180 hk, og at andre 308 med automatgear fortsætter med seks trin i automatgearet. Peugeot har dog også gjort et stort arbejde med andre motorversioner, især de to bærende motorer i programmet, en 1,6 HDi diesel med 120 hk og en 1,2 PureTech benzin med tre cylindre og 130 hk. Dieselmotoren erstattes af en mere miljøvenlig med 130 hk, mens benzinmotoren som noget usædvanligt har fået partikelfilter for at reducere udledningen af farlige stoffer.