Nu lancerer Rolls-Royce verdens bedste bil

Den nye Phantom – den ottende i rækken, er den mest støjsvage, avancerede og kraftigste Rolls-Royce Phantom til dato.

Med laserlys der lyser op til 600 meter frem, er den nye Phantom udstyret med det nyeste af det nye udstyr - også på lysfronten. Fold sammen
Læs mere

Rolls-Royce Motor Cars er ikke kede af det, når de præsenterer en ny bil. Som det var tilfældet sent torsdag aften, da de hev sløret af den nye Rolls-Royce Phantom. Med den har de uden den mindste tøven leveret verdens bedste bil. De siger det ikke med et skævt smil eller som en kæk provokation til Mercedes eller Bentley. De mener det i ramme alvor, med en overlæbe stivere end et strygebrædt. Sådan er det med Rolls-Royce, og sådan har det været siden Sir Henry Royce selv stod i spidsen for butikken. Da den anden generation af Rolls-Royce Phantom blev introduceret i 1929, præsenterede han den selv med filosofien: ”Vi tager det allerbedste der er, og gør det endnu bedre”. Siden da har Rolls-Royce Phantoms altid stået for det ypperste af, hvad Rolls-Royce kan præsterer, og med introduktionen af den 8. Generation, har Rolls-Royce ingen planer om at afvige fra den filosofi.

Ifølge Rolls-Royce er den nye Phantom verdens bedste bil. En testkørsel skal til for at kunne verificere det, men udmiddelbart ser det ud som om, at de kan have ret. Fold sammen
Læs mere

Bilen er baseret på en helt ny aluminiumsarkitektur, som Rolls-Royce har udviklet fra bunden af. Den er lettere, stivere og stærkere end den gamle platform, og så er den langt mere fleksibel i forhold til hvilke biler, der kan baseres på den. Fremtidens niche-luksusproducenter som Rolls-Royce vil nemlig formodentlig blive stillet overfor endnu flere krav om unikke løsninger til de enkelte kunder, og derfor er det centralt at have en fleksibel platform, så man kan lave små serier på fem, 10 eller femten biler, uden at skulle genopfinde en række elementer.
Rolls-Royce har altid vægtet komfort højt, og den nye Phantom skulle ifølge englænderne være verdens mest støjsvage bil. De har brugt 130 kg materialer på støjisolering alene. For at hæve komfortniveauet endnu mere, har den nye Phantom fået en ’Flagbearer’ funktion – en betegnelse der hentyder til de mænd med røde flag, der ifølge engelsk lov skulle gå foran de første biler, for at advare heste og fodgængere om at et automobil var på vej. Den moderne udgave består af et sæt kamera i forruden, der fanger ujævnheder foran ved hastigheder på op til 100 km/t, og justerer luftundervognen proaktivt, så den klassiske flyvende-tæppe-komfort bibeholdes. Også gearkassen får hjælp til at forudsige fremtiden, da den er tæt forbundet med navigationsanlægget, så gemmer der sig et sving bag bakken, så vil den ikke gearer op, da den forudser, at du blot vil have behov for en nedgearing bagefter.

Bilerne er håndsamlede i Goodwood i Sydengland, og Phantom har 130 kg støjisolerende materialer, for at gøre den så støjsvag som overhovedet muligt. Fold sammen
Læs mere

Phantom har fået en ny 6,75 liters V12 biturbomotor udviklet med henblik på så lavt et støjniveau som muligt (befriende i en tid hvor al motorudvikling ellers handler om forbrugstal). For at holde støjen nede er der fokuseret på at holde omdrejningerne nede, og derfor yder den 900 Nm allerede fra 1.700 o/min. I gamle dage afslørede Rolls-Royce sjældent deres motorersydelse, men besvarede blot spørgsmålet med et: ”Nok, Hr.”. Med 900 Nm og 571 hk kunne de i virkeligheden godt have holdt sig til deres klassiske svar.

Digitalinstrumentering er nu også kommet til Rolls-Royce - men med små analoge kromringe, for lige at holde på de klassiske former. Fold sammen
Læs mere

På teknologifronten får Phantom ALT hvad moderselskabet BMW-gruppen har klar til aktiv tjeneste. Fra laserlys der lyser vejen op helt ud til 600 meter foran bilen til usynlige head-up-displays, assistentsystmer i alle afskygninger og naturligvis parkeringsassistenter som havde du et par butlere med på bagsmækken, der sprang af og dirigerede dig på plads. Foran chaufføren er instrumentbordet naturligvis blevet digitalt, men med en række analoge kromkranse – for at bevare det klassisk elegante look en Rolls-Royce skal have.

ccc Fold sammen
Læs mere

Alt tyder på, at Rolls-Royce ikke bare langer tomme markedsføringsfloskler over disken, når de siger, at den nye Phantom er verdens mest luksuriøse og komfortable bil. Altså den bedste i deres optik. Men om det vitterligt er tilfældet i realiteten, må vi vente til efter en testkørsel med at kunne verificere.