Nu er den her: En ekstra hårdfør udgave af Ford Ranger

Raptor er navnet på den mest ekstreme udgave af Fords pickup-truck, Ranger. Den kommer med overlegne terrænegenskaber og en 10-trins automatgearkasse

Foto: PR Picasa. Den nye Ranger Raptor kan køre i ørkensand, over store sten og forcere hård natur i en grad, som ganske få pickup-trucks. Der findes i forvejen en Raptor fra Ford i USA, baseret på den større F-150
Læs mere
Fold sammen

Ford har skabt en nichesucces med den ekstremt terrænduelige Raptor-udgave af den store pickup F-150. Fedt for amerikanske kunder og nogle få danskere, som har taget sagen i egen hånd og hentet den hjem gennem uofficielle kanaler.

Nu er der håb, for Ford lancerer nu en Raptor-model mere, baseret på den mindre Ranger, som efterhånden har opnået gode salgstal i Danmark. Ranger Raptor har ingen stor V8-motor, men en stærk dieselmotor, som passer bedre til det europæiske marked.

Foto: PR. Opdateringerne er ganske omfattende fra basisbilen. Den australske afdeling af Ford har givet Ranger en ny motor, en ny gearkasse og en undervogn med særlige støddæmpere og forstærkninger Fold sammen
Læs mere


Til ture i ørkenen

Ranger Raptor er udviklet af den australske Ford-afdeling, og de har taget 2-liters dieselmotoren med biturbo fra bl.a. Mondeo og Edge med 210 hk - en overskuelig opgradering fra den femcylindrede 3,2 med 200 hk, der sidder i Ranger i forvejen, men helt sikkert en mere villig motor. Den har en 10-trins automatgearkasse, som Ford har udviklet i samarbejde med General Motors. Det forventes, at Ranger Raptor senere præsenteres med en kraftig benzinmotor, sandsynligvis med seks cylindre, men den vil primært være udviklet til det amerikanske marked, hvor andelen af pickup-trucks med dieselmotor er størst i større modeller.



Kernen i en Raptor er muligheden for at køre overalt og med højere fart end de fleste andre terrængående køretøjer. Terræn, ørkensand, mudder, marker - Raptor kan det hele med aluminiumsforstærket chassis, Fox Racing Shox-støddæmpere, Terrain Management System med seks køreindstillinger (bl.a. Mudder/Sand) og meget, meget mere.

Foto: PR. I kabinen virker Raptor ikke meget anderledes end de ordinære Ranger-modeller, og det er tydeligt, at bilen er en rigtig “arbejdshest”. SYNC 3-infotainment med 8” skærm Fold sammen
Læs mere