Nu bliver brændstofmålingerne endelig realistiske

En ny norm, WLTP, til fastsættelse af personbilers brændstofforbrug introduceres i september, og den nye metode skulle forholde sig mere realistisk til forbrugernes egentlige måde at køre bil på. Honda er blandt de første til at melde nye forbrugstal ud

Honda står frem med et forbrugstal efter den nye WLTP-norm, som fra september bruges til at give mere realistiske tal Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Hvis du har købt en ny bil i løbet af de sidste mange år, så er sandsynligheden for, at du er skuffet over brændstofforbruget stor. Hvis du ikke ligefrem har været skuffet, har du nok alligevel tænkt over, at forbruget var højere end det, der stod i brochuren. Det er fordi, din bils gennemsnitsforbrug er mere fantasi, end det er realitet – målt og udregnet i et laboratorium efter NEDC-normen, New European Driving Cycle. Længere kommer man ikke fra den hverdag, du har med din bil, for det regner ikke i laboratoriet, og der er heller ikke køkørsel i laboratoriet. Så meget få biler og dermed meget få bilister har kunnet nå de oplyste forbrug.


Fra september kasseres NEDC, og vi bliver præsenteret for WLTP –Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Bestemt ikke et nemmere navn, men, forhåbentlig, en mere realistisk målemetode, hvor bilerne testet bl.a. med højere fart. WLTP er udviklet ud fra data indsamlet i hele verden i realistiske omgivelser, hedder det. Vi glæder os til at se tal for nogle af de udbredte trecylindrede motorer med turbo i større biler – ja, vi glæder os generelt til at se tal og efterprøve dem i virkeligheden.

Den opgraderede motor har samme ydelse som i den gamle Civic, 120 hk og 300 Nm, men vibrationsniveauet og gangkulturen er forbedret Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.


Hvad WLTP fører med sig af tal, er stadig et åbent spørgsmål hos næsten alle bilproducenter, selv om september virkelig er ved at nærme sig. Opel har siden 2016 offentliggjort WLTP-forbrug for flere af sine nye modeller, men målingerne ligger på en underside af hjemmesiden og ikke på de officielle prislister.
Honda vil nu også være blandt de første, offentliggøre et positivt tal og få (god) omtale. Japanerne har WLTP-gennemsnitforbruget for sin ny Civic med 1,6-liters dieselmotor klar, og det i god tid før motorvarianten kommer på markedet: i Europa fra marts næste år.


Honda-ingeniørerne filer og forfiner for at få i-DTEC-motoren, overtaget fra den tidligere Civic, til at ramme 27 km/l og en CO2-udledning på 99 gram/km målt efter den nye norm. Lavere friktion mellem motorens bevægelige dele og nye tekniske finesser er nogle af knebene. 27 km/l er et pænt tal selv efter den gamle norm, hvor fx VW Golf 1,6 TDI med 115 hk går 24,4 km/l. Om den nye norm allerede her viser sig at være en tvivlsom forbedring, eller om Hondas ingeniører bare er dygtige, ja, det kræver et realitetstjek. Men altså tidligst i marts 2018, når Civic frigives med dieselmotor.


Dieselmotoren er livsfarlig og grunden til at bladene falder af træerne, hvis man skal tro visse medier. Ja, gamle dieselmotorer og helt sikkert også mange dieselmotorer i nye biler udleder giftstoffer i alarmerende grad. Men det er et spørgsmål om, at producenterne bruger de effektive systemer, som allerede findes på markedet. Dyrere, men med en voldsom effekt, så dieselmotoren stadig har sin gang på jord.



Honda har derfor også brugt udviklingskroner på nye måder at formindske udledningen på. En såkaldt NOx Storage Converter med ædle metaller fanger og lagrer partiklerne, og partiklerne brændes så senere af – på det mest optimale tidspunkt. Honda siger, at Civic diesel også er en af de første biler målt og valideret efter Real Driving Emissions-metoden (RDE), som går ud på at måle NOx- og andre partikler under virkelige betingelser. Proceduren, som vi tidligere på sommeren har skrevet om her på Blog om Biler, er helt i gennem realistisk, men alle målinger vil være forskellige alt efter tid, sted, vejr, trafik og mange andre faktorer.


Dieselmotoren i Civic, som bliver et alternativ til de to benzinmotorer på programmet i dag (129 og 182 hk), har 120 hk og 300 Nm, præcis som i den tidligere version. Støj og vibrationer skulle være reduceret, gangkulturen skulle være forbedret. Motoren vil kunne fås i både Civic hatchback og Civic sedan.


Kort tid efter den nye motor finder vej til Civic, kommer den japanske kompaktmodel også som klassens første med en ny 9-trins automatgearkasse. Da en trinløs CVT-gearkasse i dag bruges som automatgearkasse i Civic med benzinmotor, kan den nye gearkasse muligvis kun kobles sammen med dieselmotoren.